Kyrkokansliet

Svenska kyrkan söker Kyrkoherde till Schweiz

Svenska kyrkan finns på olika platser i världen. Uppdraget är att vara kyrka och erbjuda gudomliga och diakonala möten för människor med svenskspråkig identitet utanför Sveriges gräns. Utlandsförsamlingarna arbetar på samma sätt som en församling i Sverige med samma uppdrag i gudstjänst, undervisning, mission och diakoni.

Vi söker en erfaren kyrkoherde till ett av utlandskyrkans mest spännande och utmanande uppdrag! Vi söker dig som vill bygga församling!

Svenska kyrkan nyetablerar sig i Schweiz. De två nuvarande församlingarna i Lausanne, Bern och Geneve samt i Zürich/Basel upphör 14/8 2021. Kyrkostyrelsen har fattat beslut om att en ny församling skall bildas i Schweiz. Församlingens pastorala arbetsområde kommer att vara hela landet. Det är ännu inte beslutat om från vilken ort i Schweiz, kyrkoherden kommer att vara placerad i. Inledningsvis kommer kyrkoherden att anställas av BELK (Der Bund Evangelisch-Lutherischer Kirchen in der Schweiz).

Kyrkoherden kommer att ha ett pastoralt ansvar för hela Schweiz.

Vi söker en erfaren präst som ser gudstjänsten som kyrkans centrum. Du är socialt utåtriktad och har lätt att skapa kontakter.  Du är en entreprenör som vill bygga församling tillsammans med människor med svenskspråkig identitet i Schweiz.  Du är diplomatisk, din styrka som ledare ligger i att skapa entusiasm och engagemang hos anställda, förtroendevalda och ideella. Du har förmågan att företräda och representera kyrkan i olika typer av möten och sammanhang i såväl i det enskilda samtalet, med grupper och i ekumeniska sammanhang.

Vi söker dig som har arbetat som kyrkoherde i Sverige eller i utlandskyrkan.

För tjänsten krävs Kyrkoherdes behörighet, körkort B, goda kunskaper i engelska och det är en fördel om du kan tala det franska och/eller tyska.

Tjänsten är i en visstidsanställning på 3 år, med möjlighet till förlängning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Intervjuer är planerade till den 23 och 25 augusti 2021.

Övrigt:
Eftersom samtliga anställda inom Svenska kyrkan i utlandet arbetar med barn och ungdomar kommer arbetsgivaren begära utdrag ur belastningsregistret som visas av slutkandidater vid intervjun. Sökande ska själv beställa utdraget via Polisens hemsida. Handläggningstiden där är 1-2 veckor.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av:

Avdelningschef Svenska kyrkan i utlandet Rickard Jönsson, som nås på telefon 018-16 95 00 eller rickard.jonsson@svenskakyrkan.se

Biträdande avdelningschef Johanna Holmlund Lautmann som nås på telefon 018-16 95 00 eller johanna.holmlundlautmann@svenskakyrkan.se

Välkommen med din ansökan. Ansökan ska innehålla personligt brev, cv och kopia på prästbrev. Senast den 15 augusti 2021 vill vi ha din ansökan.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Tillträde 2021-09-01