Södertälje pastorat, Södertälje församling

Är du vår nya finsktalande präst?

Finska är hjärtats språk för många församlingsbor i Södertälje. Gemenskap på modersmålet är en stor tillgång och trygghet i vardag och fest. Vår tvåspråkiga verksamhet är aktiv inom många områden och mycket mer kan utvecklas. Södertälje har drygt 100 anställda i kyrklig verksamhet och på kyrkogårdsförvaltningen. Som präst arbetar du i Södertälje församling som ingår i Södertälje pastorat. Södertälje är en spännande stad med stor mångfald och där Svenska kyrkan har ekumeniska samarbeten. Du kommer även att arbeta kontraktsövergripande i de omgivande församlingarna med gudstjänster och församlingsverksamheter.

DITT UPPDRAG

Vi söker nu en finsktalande präst till vår verksamhet i Södertälje församling. Hos oss finns en mångsidig finskspråkig församlingsverksamhet och du kommer att arbeta med sedvanliga kyrkliga handlingar. Du ingår i Södertälje församlings arbetslag och arbetar främst tillsammans med vår finsktalande diakon. Du är ansvarig för den finska verksamheten och samarbetar med olika aktörer samt våra ideella församlingsbor. Vi hoppas att få möta en entusiastisk präst som vill bygga gemenskap tillsammans med oss andra och som känner inspiration inför att arbeta för människor och kyrkan här i Södertälje. Arbetet med den sverigefinska minoritetsgruppen är mycket värdefull och en möjlighet att få jobba i Sverige på sitt eget modersmål. Vår nya kollega kommer mötas av ett litet, trevligt tvåspråkigt arbetslag men också många svenskspråkiga kollegor som är lätta att lära känna.

I arbetet ingår bland annat:

• Ansvar för att både förvalta och utveckla den svenskfinska verksamheten
  • Kyrkliga handlingar
  • Samverkan med andra aktörer
  • Kontinuerligt utvecklingsarbete

DIN BAKGRUND

Du är väl förankrad i kyrkans tro och med en nyfikenhet att agera efter din övertygelse. Du är finskspråkig och kan förstå/göra dig förstådd på svenska. Din erfarenhet av att ansvara, driva och utveckla en verksamhet gör dig trygg och stabil i samverkan med andra. Du har välgrundade och tydliga värderingar, är utåtriktad och socialt aktiv med förmåga att skapa och underhålla relationer.

Vi tror även att du är en person som är öppen för att tänka nytt och har ett driv att vilja utveckla den befintliga verksamheten. Eftersom vi främst pratar svenska i pastoratet så är det viktigt att du kan kommunicera på svenska. Din roll handlar också om att medverka till ständiga förbättringar i Södertälje församling som helhet.

Tjänsten kräver både bil och körkort.

Meriterande är om du talar fler språk än svenska och finska

Vi vill att du har

- Gedigen erfarenhet av att ha eget ansvarsområde.

- God förmåga att uttrycka dig och förstår vikten av god kommunikation.

- Datamognad och klarar administration som ingår i tjänsten.

Läs mer på www.svenskakyrkan.se/sodertalje

Mer information, kontakta församlingsherde Hanna Lönneborg. E-post: hanna.lonneborg@svenskakyrkan.se, tfn: 070-597 13 60

Ansökning sker via vårt rekryteringsverktyg.

Sista ansökningsdag: 22 februari 2022

Tillträde enligt överenskommelse