Svenska kyrkan Borlänge

Stora Tuna och Torsångs församlingar bildar pastorat med samma namn. Pastoratet har samma geografiska område som Borlänge kommun. Vi är ca 70 medarbetare och söker en komminister till vårt arbetslag. Borlänge är en stad och kommun i tillväxt. Enbart etableringen av Nothvolt kommer innebära 1000 nya jobb till Borlänge. Genom sin centrala placering i Dalarna och med goda kommunikationer upplevs staden större än den är. Staden växer i alla riktningar med fler invånare, nya bostadskvarter och områden. Närheten till Falun, Ludvika och Avesta gör regionen attraktiv och expansiv. Här finns goda förutsättningar att hitta eller skapa ett boende som passar dig, oavsett om du flyttar hit ensam eller tillsammans med din familj.

Som präst i Borlänge förmedlar du Guds ord, leder gudstjänster och andakter, döper, konfirmerar, viger och begraver. Du möter människor i alla åldrar, med olika bakgrund, från hela samhället. Samtalet är ett viktigt redskap i tjänsten som präst. Du tjänstgör i hela pastoratet där du möter människor i livets alla skeden. Är du en präst som vill jobba med ekumenik och religionsdialog så finns det goda möjligheter hos oss. Vi verkar i en mångkulturell stad där vi kan göra värdefulla insatser och särskilt i mer utsatta områden. Vi håller bl.a. på att etablera ett diakonalt centrum i en av stadsdelskyrkorna i Jakobsgården. Tillsammans med övrig personal, förtroendevalda och ideella är du beredd att vara med och utveckla vårt arbete.

Berätta i din ansökan om dina tankar och vad som inspirerar dig för att göra kyrkan närvarande, relevant och trovärdig. Hur vill du bidra till att kyrkan når fler och lockar till engagemang och tro? Vi vill vara en positiv kraft i bygden, en gemenskap med hög delaktighet och ideellt engagemang som tar ansvar för evangelium, människor, utveckling och miljö.

Behörighet att vara präst i Svenska kyrkan är ett krav för tjänsten.

Körkort B och tillgång till egen bil är ett krav.

Personliga egenskaper

Som präst är du trygg i dig själv och din prästroll. Du är väl förankrad och grundad i din kristna tro samt bygger gärna relationer med andra. Du kan reflektera kring tro och liv och har idéer om hur en kristen trosgemenskap konkret kan byggas upp.

Du behöver kunna arbeta både självständigt och i grupp. Vi är måna om att vi tillsammans ska bygga en god arbetsplats och en levande församling. I det arbetet behöver vi dig som är öppen för utveckling och förändringar i arbetet, arbetar flexibelt och prestigelöst, är lyhörd och social samt är bra på planering och struktur.

Du tjänstgör i snitt varannan helg.

Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan förekomma.

Tillträde enligt överenskommelse.

Intervjuer genomförs vecka 34.

Tillträde Enligt överenskommelse.
Sysselsättningsgrad 100