Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har.
På kyrkokansliet jobbar cirka 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Avdelningen för kyrkoliv söker en senior verksamhetsutvecklare/ biträdande avdelningschef, som tillsammans med avdelningschefen vill utveckla verksamheten. Avdelningen för kyrkoliv har omkring 55 medarbetare i fem olika enheter med en mångfald uppgifter till stöd för församlingarnas, pastoratens och stiftens arbete med den grundläggande uppgiften. De fem enheterna är enheten för diakoni och hållbar utveckling, enheten för forskning och analys, enheten för pastoral utveckling med ekumenik, enheten för policydialog samt Svenska teologiska institutet i Jerusalem.

Om uppdraget
Din huvudsakliga arbetsuppgift är att biträda avdelningschefen i att planera och utveckla verksamheten. Du ingår i chefsgruppen för Avdelningen för kyrkoliv. Du bidrar till det strategiska arbetet inom avdelningen, och kan med stor flexibilitet bistå avdelningschefen i uppgifter av olika slag. Du bidrar till den nationella nivåns arbete för att stärka kyrkans förmåga att vara relevant i samhället och i människors liv genom att främja kunskapsutveckling och tillhandahålla kunskapsbaserade underlag för analys och beredning för beslut. En viktig del i ditt uppdrag är att leda och samordna det strategiska utvecklingsarbetet med till exempel revidering av strategiska dokument som plattformar och strategier. Vidare säkerställer du att avdelningen är uppdaterad vad gäller bland annat teologiska grundtexter och styrdokument, du identifierar behov och tar dem vidare för den fortsatta verksamhetsutvecklingen.

Vem är du?
Du har akademisk utbildning inom teologi/religionsvetenskap och det är meriterande om du är diakon eller präst. Vi söker dig som har erfarenhet från chefs- och/eller ledningsuppdrag och det är en fördel att ha verkat i en organisation ledd av förtroendevalda. Du har mycket god förståelse för Svenska kyrkan – såväl församlingslivet som kyrkans organisation, är medlem och delar våra värderingar. Du trivs med att verka i en större organisation, med dess krav på både samarbete och självständighet, och du har kunskap och erfarenhet om förändringsledning. Du uttrycker dig noggrant och pedagogiskt i tal och skrift på både svenska och engelska.

Som person är du strategisk, konstruktiv och utvecklingsbenägen. Vi ser framför oss att du är van vid att etablera, upprätthålla och utveckla relationer i ditt arbetsutövande och du förstår kraften i att kommunicera på ett lyhört sätt för att framgångsrikt nå resultat.

Välkommen med din ansökan!
Du visar ditt intresse via signerarekrytering.se där du bifogar CV och ett motivationsbrev om varför du är vår blivande seniora verksamhetsutvecklare/biträdande avdelningschef. Eftersom urval sker löpande tar vi gärna emot din ansökan så snart som möjligt, allra senast den 9 oktober. Eventuella frågor besvaras av Signeras konsulter Priscilla Paulin, tel.070-456 63 65 eller Marina Sjölin, tel. 070-744 70 60.

Om Svenska kyrkan:
Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum. Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån – kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.

Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Uppsala