Falkenbergs Pastorat

Med utgångspunkt i nybyggda församlingshemmet Mariagården i Ullared söker vi en ny församlingspräst till Ullared, Fagered, Älvsered och Källsjö församlingar.

Som präst här får du goda förutsättningar att anta utmaningen att bygga vidare på vårt gudstjänstliv, där Messy church blivit en central del och fortsätta att hitta berikande former och vägar för det.

Du har lätt för att skapa goda relationer och ser församlingen som en given mötesplats. I arbetslaget med präst, musiker och pedagog arbetar ni tillsammans för ett rikt och livligt församlingsliv, där en växande barn-och ungdomsverksamhet utgör en del.

Utöver dina traditionella arbetsuppgifter som präst ligger fokus på att hitta nya mönster för gudstjänstliv och sätt att vara kyrka på. Ullared med utbyggd handel lockar dagligen kunder och gäster till området och skapar möjligheter till goda kontaktytor för oss som kyrka.

Tjänsten är placerad i det organisatoriska området Öster, där sex församlingar av landsbygdskaraktär ingår. Området leds av en områdeschef som också är präst. Tillsammans med henne och dina två prästkollegor i området arbetar ni med utveckling och berikandet av gudstjänstlivet i våra församlingar.

Du är prästvigd i Svenska kyrkans ordning och har arbetat som präst i några år, gärna i landsbygdsförsamling. Du ser gudstjänsten som centrum i församlingens liv och har lätt för att skapa relationer, samarbeta och har i dig själv en trygghet och tydlighet i det du tar dig för. Det är meriterande om du tidigare arbetat med utveckling av gudstjänst och samverkan med flera församlingar, samt att engagera ideella medarbetare. Tjänsten kräver körkort B och tillgång till egen bil.

Vi ser mångfald som en styrka och söker dig som berikar och kompletterar vårt arbetslag med din kompetens, erfarenhet och personlighet. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet till tjänsten. Varmt välkommen med din ansökan!

Ort Ullared
Län Hallands län