Falkenbergs Pastorat

Till vårt diakonala team i Falkenbergs församling i Falkenbergs pastorat söker vi nu dig som med värme och glädje känner dig kallad att vara diakon i Falkenbergs församling.

Du kommer att ingå i vårt diakonala team med tre diakonkollegor och en diakoniassistent där ni arbetar för att bygga församling och möta människor i alla åldrar och livssituationer. Vi söker dig som vill arbeta långsiktigt för trygga relationer och utveckla mötesplatser för gemenskap

Församlingen har ett väl uppbyggt arbete kring diakoni riktad till familjer, där stöd erbjuds i form av samtal, råd och hjälp i ekonomiska frågor och kontakter, men också i form av gemensamma måltider och utdelande av matkassar

I tjänsten ingår även de traditionella arbetsuppgifterna som diakon med själavårdande samtal, hembesök och att leda leva-vidare grupper. Du ordnar med aktiviteter för grupper där du ser till såväl möjligheter som behov.  Som diakon hos oss medverkar du regelbundet i gudstjänsten och leder även andakter.

Du kommer också att vara delaktig i arbetet med vår flyktingmottagning och vårt språkcafé tillsammans med vår diakonassistent. Församlingen har ett uppbyggt samarbete med andra lokala aktörer i samhället och som diakon har du särskilt ansvar för det ideella engagemanget.

Du är vigd diakon i Svenska kyrkans ordning och har några års erfarenhet av arbete som diakon. I din profession är du förtroendeingivande, lyhörd och närvarande.

Du är trygg i självständigt arbete, är lösningsfokuserad och värdesätter samarbetet med såväl kollegor som ideella medarbetare. Du är tryggt förankrad i Svenska kyrkan där du självklart är medlem och delar vår tro. Tjänsten kräver att du har körkort B och tillgång till egen bil.

Anställningens omfattning Deltid
Sysselsättningsgrad 85