Norrköpings pastorat

Svenska kyrkan i Norrköping består av fyra stora församlingar, kyrkogårdsverksamheten, kansliet och utvecklingsenheten. Hos oss jobbar ca 250 medarbetare, drygt 100 förtroendevalda och hundratals ideella medarbetare. Tillsammans brinner vi för att bidra till ett gott liv för alla i Norrköping. Vi är måna om en god arbetsmiljö och jobbar för att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och gemenskap. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde. Läs gärna mer om vår verksamhet: www.svenskakyrkan.se/norrkoping

Kyrkomusiker till S:t Johannes församling

Är du vår nya kollega? Det finns tre kyrkomusiker som längtar efter en ny kollega som med sin kompetens vill vara med i ett inspirerande arbetslag. Vi är i en spännande fas att utveckla vår körverksamhet, där du har möjlighet att vara med och bygga upp något nytt.

Församlingen

S:t Johannes församling sträcker sig över både stad och landsbygd. Församlingen har fyra olika kyrkorum, med olika prägel musikaliskt. I två av kyrkorna firas mässa varje söndag, varav Johannesmässan samlar människor från hela världen. I våra gudstjänster är många delaktiga. Vi är ett kreativt och samspelt medarbetarlag på 22 medarbetare med god gemenskap och omsorg om varandra. Vi söker dig som är flexibel och som gärna samarbetar med andra.

Om tjänsten

Som kyrkomusiker i S:t Johannes församling vill vi att du delar intresset för gudstjänstliv och bidrar till en helhetsupplevelse i kyrkorummet. Vid kyrkliga handlingar vill vi skapa meningsfulla sammanhang i människors livsskeden.

Du arbetar främst med gudstjänster, förrättningar, konserter och körverksamhet. Du har din huvudsakliga tjänstgöring i S:t Johannes församling men du tjänstgör även vid förrättningar och gudstjänster i hela pastoratet.

I församlingen finns fina instrument, bl.a. en Steinwayflygel och en nyrenoverad fyr-manunalig orgel. Vi strävar efter utrymme för kreativitet, att tillvarata kompetens och möjliggöra fortbildning.

Erfarenhet och utbildning

• Du är driven i både gudstjänst- och repertoarspel.
  • Du har erfarenhet och goda kunskaper i körarbete.
  • Du är pedagogisk i arbetet med orgelelever och i undervisande sammanhang.
  • Du har en stabil förankring i Svenska kyrkan och några års erfarenhet av församlingsarbete.
  • Vi ser med fördel att du har en kyrkomusikerexamen på A- eller B-nivå. Men en utbildning på C-nivå kopplat till erfarenhet och sökprofil beaktas då vi ser till personlig lämplighet i relation till uppdraget.
  • För tjänsten krävs att du har körkort och tillgång till egen bil.

Anställningsform och tillträde

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med tillträde 19 augusti 2024 eller efter överenskommelse.

Information

Mer upplysningar om tjänsten lämnas av församlingsherde Jan Fredriksson tel. 011-24 13 01 eller organist David Löfgren, tel. 011-24 13 33.

Vi tillämpar provspelning i rekryteringsprocessen.

Välkommen med din ansökan senast den 7 april 2024.

Ort Norrköping
Län Östergötlands län