Medelpads Södra Pastorat

Om pastoratet

Den 1 januari 2025 går sju församlingar samman och bildar Medelpads Södra Pastorat. Församlingarna, alla med sin unika karaktär, är: Borgsjö-Haverö, Torp, Stöde, Tuna-Attmar, Selånger, Sundsvall och Njurunda församling.

Pastoratet kommer att sträcka sig från Njurunda i öst, där Ljungan möter havet. Genom Sundsvall, vackert beläget mellan sina två stadsberg, Selånger där St Olavs pilgrimsled har sin start och vidare genom natursköna Tuna-Attmar, Stöde och Torp. Längst västerut har vi Borgsjö-Haverö som angränsar mot Jämtlands län. Medelpads södra pastorat är huvudman för begravningsverksamheten i delar av Sundsvalls kommun och Ånge kommun, genom stad och land. Avståndet från kusten till länsgränsen är ca. 15 mil och förutom de digitala lösningarna som finns kring att leda på distans så finns det kollektivtrafik i form av tåg och buss mellan tätorterna.

Pastoratet kommer att ha ca. 45 000 kyrkotillhöriga, ca. 160 tillsvidareanställda och ett femtiotal säsongsanställda. Pastoratet innefattar 22 kyrkor/kapell, 18 kyrkogårdar och ett antal församlingshem. Totalt kommer pastoratet att förvalta ca. 90 fastigheter.

Som fastighetschef i Medelpads södra pastorat har du fullt budget- och underhållsansvar över pastoratets alla fastigheter. Du ansvarar för planering samt att utveckla och följa upp pastoratets fastighetsbestånd. I rollen ingår ett övergripande ansvar för säkerhetsfrågor, upphandling, avrop och uppföljning av köpta tjänster inom uppdraget. Du ansvarar för ansökningar för kyrkoantikvariska ersättningar samt kyrkobyggnadsbidrag samt bistår förtroendevalda med beslutsunderlag.

Fastighetschefen kommer att ha personalansvar för den personal som arbetar med fastighetsskötsel.

Kyrkoherden är närmaste arbetsledare. Arbetsort blir inom pastoratet och bestäms i samråd med kyrkoherden. Tjänstgöring under kvällstid kan förekomma.

Vi söker dig som:

• är initiativtagande och agerar när andra tvekar.
  • har lätt för att samarbeta och identifiera behov.
  • kommunicerar på ett tydligt och enkelt sätt.
  • förstår verksamhetsstrategier och prioriteringar.
  • har lätt för att planera både kort- och långsiktigt.

Du har lätt för att skapa dig en helhetsbild och därifrån fatta beslut. För att lyckas i rollen behöver du kunna samverka nära och prestigelöst med personer både internt och externt.

Du som söker:

• Har akademisk examen inom fastighetsområdet.
  • Har erfarenhet av att arbeta med strategisk utveckling inom fastighetsbranschen.
  • Har goda kunskaper inom ekonomi, gärna inom fastighetsekonomi.
  • Har en väldokumenterad ledarerfarenhet.
  • Har körkort B och tillgång till egen bil

Det är meriterande om du har erfarenhet av förvaltning av kulturhistoriskt värdefulla byggnader, om du tidigare har arbetat med ansökningar gällande kyrkoantikvarisk ersättning/kyrkobyggnadsbidrag samt om du har erfarenhet av att arbeta inom Svenska Kyrkan eller annan politisk styrd organisation.

Skicka din intresseanmälan direkt i Varbi genom att besvara ett antal frågor samt ladda upp ditt CV och personliga brev. Urval sker löpande så vänta inte med din ansökan.

Tillträde Enligt överenskommelse
Ort Enligt överenskommelse