Falu pastorat

Svenska kyrkan i Falun består av fem församlingar som tillsammans bildar Falu pastorat. Vi är ca 70 anställda inom församlingsverksamheten och på kyrkogårdsförvaltningen. Falun är en rik kultur- och historisk bygd som går minst tusen år bakåt i tiden och har genom Falu gruva skapat ett världsarv. Falun erbjuder vacker natur, historisk gruva, ett rikt musik- och teaterliv, stora möjligheter till friluftsliv, landsbygd och en levande stadskärna. I centrala Falun finns också Dalarnas länssjukhus som har ett upptagningsområde som omfattar ca. 288.000 invånare. Sjukhuset har 420 vårdplatser, 3.500 anställda och är även en stor utbildningsinstans för läkare, sjuksköterskor, undersköterskor m.fl.

Vi söker en kollega som vill arbeta med:

- Själavård, samtal, enskilt och i grupp för våra tre målgrupper; patienter, närstående och personal.
- Leda och medverka vid utbildning- och föreläsningssammanhang.
- Svara för gudstjänst, andakt och meditation.
- Delta i beredskapstjänstgöring och akut krisstödsarbete.

Du kommer ingå i ett ekumeniskt arbetslag på 5 personer; 2 diakoner, 2 präster och 1 pastor.

För tjänsten som sjukhuspräst krävs att du är vigd präst i svenska kyrkan och att du har flera års erfarenhet av församlingsarbete. Vi söker dig med utbildning som är adekvat för tjänsten.

Personliga egenskaper

Att vara flexibel samt ha balans mellan arbete och fritid ser vi som viktigt. För att trivas i arbetslaget är du en lagspelare med ett inkluderande arbetssätt och har förmåga att arbeta självständigt. Du är trygg och lyhörd. Du kommer att ha många kontakter, både internt och externt, vilket ställer krav på såväl din kommunikativa som samarbetsförmåga. Ditt arbetssätt påverkar brobyggandet mellan enheter och mötet med personer i mycket utsatta situationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Villkor

Förutom trevliga och kompetenta arbetskamrater får du friskvårdsförmåner och tillgång till företagshälsovård och handledning. Vi månar också om din professionella utveckling och uppmuntrar kompetensutveckling. Tjänsten är en tillsvidareanställning och på heltid. Arbetstiden är förlagd till dagtid på vardagar. I tjänsten ingår även beredskap, vilket innebär att du utöver fastställd ordinarie arbetstid har beredskap i hemmet och skall ha möjlighet att ta dig till sjukhuset. Du behöver därför ha körkort och tillgång till egen bil. Eventuellt kan provanställning komma att tillämpas. Vänligen ange löneanspråk i din ansökan.

Intervjuer kommer ske den 29 april.

Utdrag ur belastningsregistret kommer att efterfrågas av den som erbjuds tjänsten.

Är du intrsseradav att veta mer om vårt arbete är du välkommen att höra av dig. Kom gärna och hälsa på oss!

Ort Falun
Län Dalarnas län