Nacka Församling, Nacka kyrka

Under närmare ett år får du tillfälle att arbeta med församlingens olika verksamheter, framförallt med barn och ungdomar. Det perfekta mellanåret efter gymnasiet innan fortsatta studier, där arbete kombineras med både kortare och längre resor i form av många lägerdygn.

Vi erbjuder dig att prova på hur det är att ta eget ansvar, utvecklas i ditt ledarskap och arbeta i kyrkan. Du kommer få en handledare som stöttar och leder dig i dina uppgifter. Det finns dessutom möjlighet till utbildning.

Du kan själv delvis vara med och påverka vad ditt år ska innehålla. Kanske har du ett särskilt intresse som du vill utveckla? Berätta om det, så kan vi hitta uppgifter som är utvecklande för dig och intressanta för församlingen.

Vi söker två ungdomsassistenter. Ni kommer arbeta mycket tillsammans och med ungdomsarbetslaget, men även finnas med i barnarbetslaget kring Nacka kyrkas Barn/Diskantkör och Skaparklubb. Den största delen av tiden tillbringar ni i verksamheten i Nacka kyrka. Utöver det kommer tjänsterna ha olika geografisk profil där det kommer finnas möjlighet att vara med i verksamheterna i Älta och Forumkyrkan.

Arbetsuppgifterna är varierande så som:

• Praktiska förberedelser och uppgifter inför och under barn- och  ungdomsverksamheter främst i Nacka kyrka samt också i någon av kyrkorna i Älta och Forumkyrkan.
  • Arbeta på församlingens läger för konfirmander, ungdomsledare och familjer.

Att vara ungdomsassistent är en heltidstjänst som behöver ditt helhjärtade engagemang. Arbetstid enligt schema såväl vardag som helg, dagtid och kväll.  Fredagar och lördagar är som regel lediga dagar, förutom i samband med läger.

Personliga egenskaper:

Du:

• Har mycket god samarbetsförmåga, du relaterar till människor på ett bra och lyhört sätt och trivs att möta barn- och ungdomar.
  • Är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter.
  • Delar Svenska kyrkans värdegrund om alla människors lika värde, är flexibel och ser till verksamhetens bästa.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Du har:

• Erfarenhet från Nacka församlings ungdomsverksamhet.
  • Gått ut gymnasiet.
  • Goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift för arbetet innebär många samtal och kontakter via telefon och mail.

För arbete i verksamhet där barn och unga deltar behöver du för arbetsgivaren visa ett utdrag ur polisens belastningsregister. Utdraget beställer du på Barn i annan verksamhet, e-tjänst | Polismyndigheten (polisen.se)

Vi planerar att hålla anställningsintervjuer den 21a och 23e maj.

Välkommen med din ansökan!

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningen avslutas 2025-07-13