Södertälje pastorat, Södertälje församling

Komminister 100% Södertälje pastorat, Södertälje församling

Södertälje är en spännande stad med stor mångfald! För många människor är församlingen och dess kyrkor ett självklart inslag i vardagen - en naturlig mötesplats likaväl som ett andligt hem. I Södertälje bor många människor som söker sig till våra kyrkor, även de som kanske har en annan form av tro med sig hemifrån än den evangelisk-lutherska. Församlingens arbetslag består av ett 30-tal anställda och Södertälje pastorat med sina tre församlingar har drygt 100 anställda i kyrklig verksamhet och på kyrkogårdsförvaltningen.

DITT UPPDRAG

Nu söker vi en präst med fokus på församlingsbygge i Lina kyrka i Södertälje församling. I tjänsten ingår att tjänstgöra både vardag och helg i församlingens olika kyrkor. I ditt uppdrag ligger att samordna gudstjänstlivet i Lina kyrka. Utöver sedvanliga prästuppgifter finns uppdraget att möta församlingens behov av undervisning och lärande i livets olika åldrar och sammanhang.

DIN BAKGRUND

Vi söker dig som är prestigelös och lösningsinriktad, kan arbeta självständigt och trivs med att samarbeta. Du har ett diakonalt förhållningssätt, fingertoppskänsla och vill vara med och utveckla församlingslivet. Vi söker dig som är respektfullt nyfiken på "den andre” och trygg i Svenska kyrkans tro och tradition för att trivas i ekumeniska sammanhang där Svenska kyrkan är i minoritet. Du är trygg i dig själv och har god självkännedom samt förmågan att vara flexibel.

Arbetsuppgifter:

• utveckla gudstjänstlivet tillsammans med övriga medarbetare och i samverkan med ideella.
  • leda gudstjänster, kyrkliga handlingar och utöva själavård
  • vårda och utveckla det ideella engagemanget som finns i församlingen.
  • arbeta för att människor i alla åldrar ska känna delaktighet.
  • telefonsjälavård genom jourhavande präst ca 1 gång/kvartal.

Vi vill att du har:

God förmåga att uttrycka dig och förstår vikten av god kommunikation. Datamognad och klarar administration samt sociala medier som ingår i tjänsten

Övrigt:

Tjänsten kräver körkort. Meriterande är om du talar andra språk än svenska. Intervjuer av Domkapitlet sker 17 juni 2024 i Strängnäs stift.

Läs mer på www.svenskakyrkan.se/sodertalje Ansökning sker via vårt rekryteringsverktyg

Tillträde enligt överenskommelse
Ort Södertälje