Nacka Församling, Fisksätra kyrka

Vill du vara samordnare för det diakonala arbetet i en mångkulturell kyrka
som samarbetar över religionsgränserna?

Då ska du arbeta hos oss! Här jobbar du inte bara i Fisksätra kyrka och Nacka församling. Du ingår också i Guds Hus Råd- och Stödcenter, som är ett samarbete med Muslimernas Förening i Nacka och Stockholms katolska stift. I Guds Hus Råd- och Stödcenter erbjuds orientering i svenska samhället, språkträning, kontakt med myndigheter, samtalsstöd och sociala aktiviteter mm. Verksamheten syftar till att på olika sätt arbeta för existentiell och social hållbarhet.

I tjänsten ingår att vara diakon i Fisksätra samt att utforma och leda det diakonala arbetet på plats, vilket inbegriper ett stort socialt arbete, främst riktat mot familjer, barn och unga. Du är också med och bygger relation till de andra religiösa samfunden inom Guds Hus.

Om oss

Som en av oss ingår du i Fisksätra kyrkas arbetslag som leds av en verksamhetsledare. I arbetslaget ingår präster, diakon, diakoniassistenter, kyrkomusiker, interreligiös pedagog, vaktmästare och husmor. Tillsammans med fantastiska volontärer vill vi vara medvandrare till församlingsbor och besökare.

Fisksätra kyrka är en varm och spännande mötesplats där människor från olika länder och religioner möts. Gemenskapen präglas av glädje, tro och hopp. I Fisksätra kyrka finns ett rikt och inkluderande gudstjänstliv, ett stort ideellt engagemang och ett interreligiöst samarbete i Guds Hus.

Fisksätra kyrka ingår i Nacka församling, en församling nära storstadens puls med grönområdena runt knuten. Nacka församling tillhör Stockholms stift, har god ekonomi, ca 30 000 medlemmar och ett 80-tal medarbetare. I församlingen ingår Nacka kyrka, Forumkyrkan, Fisksätra kyrka, Älta kyrka, administrativa funktioner, kyrkogårdsförvaltning, tre kyrkogårdar, Storkällans krematorium och kapell.

Välkommen till en församling där existentiell och social hållbarhet prioriteras, och där kyrkan vill verka och bygga broar över kulturella, språkliga, religiösa och socioekonomiska gränser.

Dina arbetsuppgifter

• Samordningsansvar för arbetet inom Guds hus Råd- och Stödcenter.
  • Driva utvecklingsarbete av det lokala diakonala arbetet.
  • Samtal, gruppverksamheter, församlingsaktiviteter, andakter, praktiskt diakonalt arbete, familjeläger och eventuellt delta i ett av församlingens konfirmandalternativ.
  • Bidra till Nacka församlings diakonala arbete, samverka i församlingens diakonigrupp och med övriga medarbetare, förtroendevalda och ideella.
  • Skapa goda professionella samarbeten med närsamhället, organisationer och myndigheter.

Personliga egenskaper

Du:

• är trygg, stabil och förankrad i din tro.
  • är en förtroendeingivande person som med coachande värme stödjer individers positiva drivkrafter.
  • har mycket god samarbetsförmåga och relaterar till människor på ett gott och lyhört sätt.
  • har ett strukturerat arbetssätt, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och ser till verksamhetens bästa.
  • är strategisk och analytisk i omvärlds- och behovsanalys och kan prioritera diakonala resurser utifrån de förutsättningar som ges.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Du:

• Är diakonvigd eller är på väg att bli.
  • Har erfarenhet av arbete i en mångkulturell kontext.
  • Har intresse för interreligiös samverkan.
  • Har goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift.
  • Har god administrativ vana.

Det är meriterande om du har:

• Socionomutbildning och yrkeserfarenhet av myndighetsutövande uppgifter.
  • Erfarenhet av arbete med barn och ungdomar.
  • Kompetens i flera språk.
  • B-körkort.

För arbete i verksamhet där barn och unga deltar krävs uppvisande av utdrag ur belastningsregistret före anställningsbeslut.

Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt.

Vi erbjuder årsarbetstid, handledning, friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme per vecka.

Vid frågor om tjänsten: pga. semestertider så kan svarstiden variera, maila oss så ringer vi upp.

Tillträde 2025-01-13
Ort Nacka