Norrköpings pastorat

Svenska kyrkan i Norrköping består av fyra stora församlingar, kyrkogårdsverksamheten, kansliet och utvecklingsenheten. Hos oss jobbar ca 250 medarbetare, drygt 100 förtroendevalda och hundratals ideella medarbetare. Tillsammans brinner vi för att bidra till ett gott liv för alla i Norrköping. Vi är måna om en god arbetsmiljö och jobbar för att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och gemenskap. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde. Läs gärna mer om vår verksamhet: www.svenskakyrkan.se/norrkoping

Vi söker dig som har ett särskilt intresse för körlivet och som vill vara med och driva det kyrkomusikaliska arbetet framåt genom gudstjänster och konserter. I S:t Olofs församling finns möjligheterna att skapa ett kvalitativt musikliv mitt i en pulserande innerstad med stora kyrkorum och levande miljöer.

Om tjänsten

S:t Olofs församling i Norrköpings innerstad med bostadsområdet Lindö satsar på musik och kultur. Sammanlagt har vi sex musikertjänster – och vi söker dig som vill vara med och utveckla musiklivet tillsammans med oss.

Som kyrkomusiker i S:t Olofs församling vill vi att du känner glädje för gudstjänstliv och kyrkliga handlingar där du möter uppgifter och människor med öppenhet. Du har god förankring i Svenska kyrkans tro och liv. Vi har stora kyrkorum med goda instrument. Vår strävan är kvalité och välbesökta arrangemang. Konsertverksamheten är en viktig och betydande del av församlingens identitet.

Med ett pedagogiskt förhållningssätt vill du dela din kunskap och skapa engagemang. Du trivs med att uppmuntra andras musicerande och har gärna orgelelever. Du samverkar med kompetenta musikerkollegor och engagerade präster som lägger stor vikt vid kvalitet, mångfald och helhetstänkande där teologi och musik går hand i hand.

Med bredd i våra musikaliska spektra tänker vi att du kompletterar och stärker oss. Som arbetsgivare strävar vi efter utrymme för kreativitet och att tillvarata kompetens.

Idag har församlingen ett flertal körkonstellationer med olika genre och åldersgrupper.  I tjänsten finns utrymme att leda två till tre körer, där bland annat Novakören ingår. Novakören är en blandad kör med unga vuxna. Vi har ett behov av dig som vill arbeta med ungdomskör, kontakter med musikklasser och kulturskola. Mycket av vårt arbete är relationellt och långsiktigt.

Vi arbetar i olika konstellationer och i flera kyrkorum och kapell. S:t Olofs församlings gudstjänstliv är uppdelat i tre grupper för helgtjänstgöring.  Du kommer företrädesvis ingå i S:t Olai gudstjänstgrupp.

Utbildning och erfarenhet

Du är organist eller kantor på lägst C-nivå. Vi tar hänsyn till erfarenhet och sökprofil då vi ser till personlig lämplighet i relation till uppdraget. Provspelning tillämpas i rekryteringsprocessen.

För tjänsten krävs att du har körkort och det är en fördel med tillgång till egen bil. Du har god datorvana och kan hantera digitala verktyg.

Om församlingen

S:t Olofs församling är en av fyra församlingar i Norrköpings pastorat. S:t Olofs församling är Norrköpings innerstadsförsamling. Här möts människor med olika bakgrund och erfarenhet.

Vårt arbetslag består av cirka 40 anställda medarbetare.

Anställningsform

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 %. Tillträde på tjänsten hösten 2024 eller efter överenskommelse.

Information

Upplysningar om tjänsten lämnas av församlingsherde Linda Folebäck, tel. 011-24 14 01 och organist Ulf Tellin, arbetsledare för präster och musiker, tel. 011-24 14 35. Tillgängliga för kontakt med information om tjänsten från vecka 29.

Facklig företrädare för Sveriges Lärare är Marie Hallingfors, tel. 070-206 98 91.

Välkommen med din ansökan senast den 18 augusti 2024. Ansökningar tas med fördel emot löpande under sommaren, intervjuer planeras till vecka 34 eller vecka 35.

Ort Norrköping
Referensnummer 2024/309