Hammarby församling

Hammarby församling ligger centralt i Upplands Väsby, ca 25 km norr om Stockholm, med goda kommunikationer till både Stockholm och Uppsala. Vi är drygt 20 anställda som tillsammans med förtroendevalda och ideella vill vara till för de mer än 25 000 människor som bor här.

Vilunda kyrka och församlingshem ligger mitt i Väsby centrum vilket gör det enkelt för människor att komma till våra gudstjänster och verksamheter. Tio minuter bort ligger vår andra kyrka, Hammarby kyrka från 1200-talet som ligger vackert vid sjön Fysingen.

Vi har ett spännande integrationsarbete och ett nära samarbete med olika aktörer i kommunen. En rik resurs är församlingens många volontärer.

Utöver sedvanliga prästuppgifter, såsom gudstjänster, kyrkliga handlingar, själavård och konfirmander, ingår ungdomsverksamhet, medverkan i öppna diakonala verksamheter samt 20 procents tjänst på Sjukhuskyrkan på Löwenströmska sjukhuset. Tjänsten är en av församlingens fyra prästtjänster.

Vi ser gärna att du

• utvecklar gudstjänster och ger teologisk inspiration i församlingslivet
  • har god förmåga att arbeta utåtriktat och skapa goda relationer
  • uppskattar att samarbeta, men har också förmågan att arbeta självständigt
  • är flexibel och gör prioriteringar efter verksamhetens behov
  • har en god kommunikativ förmåga både i tal och skrift.

Du måste vara prästvigd i Svenska kyrkans ordning.

Välkommen med din ansökan senast 18 augusti. Ansökningarna behandlas fortlöpande.

Ort Upplands Väsby
Län Stockholms län