Alingsås Pastorat

Alingsås pastorat består av de tre församlingar – Alingsås, Hemsjö och Ödenäs - som inbördes skiljer sig mycket åt, men som arbetar mot samma vision – ”Tillsammans i Svenska kyrkan Alingsås vill vi i ord och handling tala tydligt om Jesus!”

Pastoratet har sju kyrkor, sju kyrkogårdar och ca 20 600 medlemmar. Vi är ett av Skara stifts största pastorat och en av kommunens största arbetsgivare. Totalt har pastoratet 94 medarbetare.

Alingsås är en av Västsveriges mest expansiva kommuner med för närvarande ca 42 000 invånare totalt och ca 27 000 i centralorten. Staden erbjuder goda pendlingsmöjligheter från Göteborg, Skövde mm.

Sjukhus- och församlingspräst

Till Alingsås pastorat söker vi nu en komminister på 100 % med tjänstgöring dels som sjukhuspräst (25 %), dels som församlingspräst (75 %).

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i vårt centrumdistrikt där Christinae kyrka och Landskyrkan ingår, tjänstgöring sker dock inom hela pastoratet.

Du kommer att arbeta som församlingspräst med gudstjänster, kyrkliga handlingar, samtal samt finnas med i olika mötesplatser för vuxna och ungdomar.

Som sjukhuspräst tjänstgör du vid sjukhuskyrkan, Alingsås lasarett, där du tillsammans med våra diakoner utvecklar verksamheten. Du finns på plats för patienter och personal i själavård, handledning och stödsamtal. Att ha beredskap regelbundet ingår i tjänsten.

Vi söker vi dig som är:

• teologiskt reflekterad och har en personlig mognad.
  • har erfarenhet av arbete som präst i församling med ett brett arbetsinnehåll
  • har lätt för att möta och samarbeta med dem du möter

Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av sjukhuskyrkan och själavård och/eller har stort intresse av att utbilda dig vidare inom området.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Du behöver ha minst körkort B.

Tillträde till tjänsten är omgående.

Mer upplysningar om tjänsten lämnas av:

Församlingsherde Monica Eckerdal, tel. 0322-66 91 13, e-post monica.eckerdal@svenskakyrkan.se

Kyrkoherde Katarina Egfors Härnring, tel. 0322-66 91 01, e-post katarina.egfors.harnring@svenskakyrkan.se

Facklig företrädare: Henrik Brifors, KyrkA, tel. 08-441 85 63, e-post henrik.brifors@svenskakyrkan.se

Välkommen med din fullständiga ansökan där CV, utbildningsintyg, personligt brev och referenser ingår.

Sista ansökningsdag är den 27 juni 2022.

Tillträde Omgående
Sysselsättningsgrad 100 %