Falkenbergs Pastorat

Till våra församlingar Vessige, Okome och Susedalen i Falkenbergs pastorat söker vi nu en ny prästkollega. Vi söker dig som känner dig kallad att arbeta med mission och att skapa mötesplatser med möjligheter till gemenskaper. Du är en pionjär i att våga utmana, göra nytta och hitta nya vägar och platser för människor i alla åldrar att mötas på och uppleva tillsammans.

De tre församlingarna är en del av den levande landsbygden vilken satt Falkenberg på kartan och här finns också ett starkt föreningsliv. Församlingarna ser sig som naturliga samlingspunkter och vill fortsätta att utvecklas till synliga och självklara delar i det goda lokalsamhället.

Som präst hos oss har du din utgångspunkt i Vessige församling och tjänstgör i alla våra tre församlingar, i gudstjänster och kyrkliga handlingar, och har ett särskilt uppdrag i att bygga gemenskap. Du ingår i vårt prästkollegium där ni planerar, utvecklar och bär varandra och tillsammans arbetar ni för en livfull församlingsverksamhet med grupper och aktiviteter för liten och stor.

Du är prästvigd i Svenska kyrkans ordning och har arbetat som präst i några år, gärna i landsbygdsförsamling. Du är pedagogisk och lyhörd i din gärning och trygg i din tro med ett engagemang att tron ska vara relevant för människor i vår tid. Du kan se möjligheter och vill prova nya vägar och ser också att samarbete över såväl befattningsgränser som församlingsgränser berikar.

Då våra kyrkor är spridda över bygden behöver du ha körkort B och tillgång till egen bil.

Vi ser mångfald som en styrka och söker dig som berikar och kompletterar vårt arbetslag med din kompetens, erfarenhet och personlighet. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet till tjänsten. Varmt välkommen med din ansökan!

Ort Falkenberg
Län Hallands län