Norrköpings pastorat

Svenska kyrkan i Norrköping består av fyra stora församlingar, kyrkogårdsverksamheten, kansliet och utvecklingsenheten. Hos oss jobbar ca 250 medarbetare, drygt 100 förtroendevalda och hundratals ideella medarbetare. Tillsammans brinner vi för att bidra till ett gott liv för alla i Norrköping. Vi är måna om en god arbetsmiljö och jobbar för att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och gemenskap. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde. Läs gärna mer om vår verksamhet: www.svenskakyrkan.se/norrkoping

Vi är Norrköpings innerstadsförsamling. Med stora kyrkorum finns stora möjligheter. Människor möts, samlas, rör sig och finns tillsammans med oss. Och i denna smältdegel söker vi dig som vill tjänstgöra som präst i en expansiv miljö. Vi vet att det finns utmaningar men vi är samtidigt väldigt stolta över det vi gör. Vi samlar många till gudstjänst och har ett rikt musikliv. Vi värnar samarbeten och sammanhang där våra kyrkorum blir en del av stadens liv.

Om tjänsten

Du tycker om att möta människor vid dop, vigsel och begravning. Du har lätt för att bygga relationer, vara inkluderande, välkomnande och självständigt driva arbetet utifrån givna ramar. Vi söker dig som vill vara med att skapa samlingsplatser i kyrkobyggnaderna och dess kringliggande miljöer. Vi hoppas att du ser ett värde i att arbeta både traditionellt och förnyande.

Vi är ett fyrtiotal anställda medarbetare, varav tio är präster. Vi söker dig som både är självständig och jobbar bra i team.

S:t Olofs församlings gudstjänstliv är uppdelat i tre grupper för helgtjänstgöring.  Du kommer företrädesvis ingå i Matteus gudstjänstgrupp. Matteus kyrka kan ses som en katedral i Norrköping och har ett rikt gudstjänstliv.

En spännande och flexibel tjänst med utrymme för idéer och utveckling av samarbeten som redan finns. Att du är drivande och uthållig är en fördel då vi arbetar långsiktigt. Ur vårt perspektiv vill vi främja kreativitet och personlig utveckling för att vara en givande arbetsplats över tid.

Utbildning och erfarenhet

Du tycker om gudstjänster och sedvanliga prästuppgifter. Du har ett tydligt själavårdande perspektiv i ditt arbete. Det kan vara meriterande med kompetens i själavård gällande barn och unga, och/eller i relation till deras vuxna.

För tjänsten krävs att du har körkort och det är en fördel med tillgång till egen bil. Du har god datorvana och kan hantera digitala verktyg. Med tanke på att du möter många människor i tjänsten läggs stor vikt vid personlig lämplighet.

Om församlingen

S:t Olofs församling är en av fyra församlingar i Norrköpings pastorat. S:t Olofs församling är Norrköpings innerstadsförsamling. Här möts människor med olika bakgrund och erfarenhet.

Vårt arbetslag består av cirka 40 anställda medarbetare.

Anställningsform

Tillsvidareanställning 100% med tillträde hösten 2024 eller efter överenskommelse.

Information

Upplysningar om tjänsten lämnas av församlingsherde Linda Folebäck, tel. 011-24 14 01 eller arbetsledare Ulf Tellin, tel. 011- 24 14 35. Tillgängliga för kontakt med information om tjänsten från vecka 29.

Facklig företrädare för Vision är Gustaf Johnsson, tel. 011-24 12 64, för SSR Annika Hansson Lindström, tel. 0141-20 33 13 och för KyrkA, martin.ohman@kyrka.se

Välkommen med din ansökan senast den 16 september 2024.

Ort Norrköping
Län Östergötlands län