Norrköpings pastorat

Svenska kyrkan i Norrköping består av fyra stora församlingar, kyrkogårdsverksamheten, kansliet och utvecklingsenheten. Hos oss jobbar ca 250 medarbetare, drygt 100 förtroendevalda och hundratals ideella medarbetare. Tillsammans brinner vi för att bidra till ett gott liv för alla i Norrköping. Vi är måna om en god arbetsmiljö och jobbar för att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och gemenskap. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde. Läs gärna mer om vår verksamhet: www.svenskakyrkan.se/norrkoping

Vi söker en präst som vill kombinera en tjänst på två språk i Norrköping. Med tradition, kultur och identitet mellan grannländer finns möjligheten att både förvalta för att skapa trygghet och vidareutveckla inför framtiden.

Du är prästvigd i Svenska kyrkan eller Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland och kan röra dig mellan språken. Hos oss tjänstgör du i Svenska kyrkans ordning och möter människor med ett tryggt och öppet förhållningssätt. Som präst tycker du om att leda gudstjänster och möta människor med ett diakonalt förhållningssätt i samtal och verksamhet.

Du ser det som en helhet och möjlighet i livet som präst.

Det finskspråkiga arbetet är en traditionsbärare där språket är en central del i mötet med människor. Men det är även ett brobyggaruppdrag mellan generationer, kultur och gemenskap. Arbetet kräver ett intresse av att skapa nätverk mellan finskspråkiga verksamheter i landet både på stiftsnivå och nationellt. Du vill bedriva ett utåtriktat arbete som är relationellt. Digitala lösningar och sociala medier har gjort att kontakterna med Finland blivit närmre.

Vi söker dig som är trygg i arbetet som församlingspräst och har förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du vill dela Svenska kyrkans tro, liv och tradition med tolkningsnycklar till samtiden. Vi ser att du delar våra värderingar gällande hbtqia+.

Om församlingen

S:t Olofs församling är en av fyra församlingar i Norrköpings pastorat. S:t Olofs församling är Norrköpings innerstadsförsamling. Här möts människor med olika bakgrund och erfarenhet.

Vårt arbetslag består av cirka 40 anställda medarbetare.

Anställningsform

Tillsvidareanställning 50 % finskspråkig verksamhet och gudstjänst. Möjlighet upp till 100% för tjänstgöring i svenskspråkig verksamhet och gudstjänst (fördelningen är 50% mellan arbetsområdena finskspråkigt respektive svenskspråkigt). Det svenskspråkiga arbetet innebär att genomföra sedvanliga prästuppgifter med gudstjänster och kyrkliga handlingar. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med barn och deras vuxna. Detta kan diskuteras vid intresse.

Tjänst med tillträde hösten 2024 eller efter överenskommelse. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort krävs för tjänsten och det är en fördel med tillgång till egen bil.

Information

Upplysningar om tjänsten lämnas av församlingsherde Linda Folebäck, tel. 011-24 14 01 eller arbetsledare Ulf Tellin, tel. 011- 24 14 35. Tillgängliga för kontakt med information om tjänsten från vecka 29.

Facklig företrädare för Vision är Gustaf Johnsson, tel. 011-24 12 64, för SSR Annika Hansson Lindström, tel. 0141-20 33 13 och för KyrkA, martin.ohman@kyrka.se

Välkommen med din ansökan senast den 16 september 2024.

Anställningens omfattning Heltid/Deltid
Ort Norrköping