Uppsala stift

Med en ny strategi som utgångspunkt är Uppsala stift inne i ett förändringsarbete. En ny kansliorganisation med justerad inriktning skapar förutsättningar att möta de kommande årens utmaningar. Stiftskansliets uppgift är att arbeta tillsammans med församlingar och pastorat för att stärka hållbara gemenskaper där tro och liv kan växa. Vi som arbetar på stiftskansliet har verksamheten i fokus, tänker långsiktigt, tar ansvar för ekonomi och låter oss inspireras av våra vänkyrkor. Välkommen att söka tjänst och bidra till liv och utveckling i Uppsala stift.

Vi söker en Enhetschef till God Förvaltning på Uppsala stift som har ett brinnande intresse för Svenska kyrkan med motivation att ge församlingar och pastorat i Uppsala stift de allra bästa förutsättningar att utföra sin uppgift.

Du är en erfaren ledare med vana att hantera mångskiftande situationer och komplexa frågor. Du ger medarbetare med olika kompetenser (experter på olika områden) de bästa förutsättningar att utföra sitt arbete. För dig är kommunikation viktigt och du har en förmåga att kommunicera utifrån målgrupp och syfte. Du kan se din plats i ett större sammanhang, där du är med och bidrar, men också inspireras av andra.

Om tjänsten

Enheten God förvaltning inom Uppsala stiftskansli står för ett riktat och samordnat stöd till församlingar och pastorat i Uppsala stift (51 stycken) på en rad områden: Kyrkoantikvarisk ersättning (KAE/KUB), IT, dataskydd, fastigheter, arkiv, administrativa system och kommunikation.

Enheten består av ca tio medarbetare och ingår i avdelningen Församlingsutveckling med ytterligare tre enheter: Pastoral utveckling, Servicebyrå ekonomi & lön och Servicebyrå utveckling.

En stor del av arbetet styrs av behoven hos församlingar och pastorat, men också av stiftets förvaltningstillsyn och visitationer. Stiftets uppgift handlar om tillsyn och främjande.

Samverkan sker även med andra stift inom Svenska kyrkan och med nationell nivå, samt med myndigheter som exempelvis Länsstyrelsen.

Som chef för God förvaltning rapporterar du till avdelningschefen för Församlingsutveckling och ingår i stiftskansliets chefsgrupp.

Stiftsorganisationen är demokratiskt uppbyggd, med förtroendevalda (väljs vart fjärde år) främst representerade i stiftsstyrelse och stiftsfullmäktige. Den andra delen av ansvarslinjen är den episkopala, representerade av biskopar, Domkapitel och kontraktsprostar, med särskilt ansvar för kyrkans tro och lära.

Uppsala stift har två fastigheter: Stiftets hus, centralt i Uppsala, och stiftsgården Undersvik i Hälsingland som drivs i samverkan med Svenska Turistföreningen (STF).

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Leda och utveckla arbetet inom enheten
  • Ansvara för upprättande av verksamhetsplan och budget
  • Uppföljning av verksamhetsplan och budget tillsammans med avdelningschef
  • Skapa goda förutsättningar för medarbetare i enheten att utföra sina arbetsuppgifter
  • Genomföra chefsuppgifter enligt års-hjul
  • Visitationsuppföljning
  • Vara delaktig och bidra till utveckling inom stiftsorganisationen
  • Företräda stiftet i relevanta frågor
  • Uppgifter som tilldelas av avdelningschef

Vem är du?

Vi ser att du är en flexibel och lösningsorienterad person, gärna lite tålmodig, med förmåga till helhetssyn och långsiktig utveckling. Du kan förvänta dig gott stöd från andra, och behöver ha förmåga till samverkan. Du ska kunna fatta beslut, göra nödvändiga prioriteringar och ta ansvar för att arbetsuppgifter görs i tid. Du trivs i en roll där du får samarbeta mycket med människor.

Vi söker dig med:

Högskoleexamen inom ekonomi, beteendevetenskap eller motsvarande utbildning.

• Relevant yrkeserfarenhet för verksamhetsområdet
  • Chefserfarenhet, med personal- och budgetansvar
  • God kännedom om, och erfarenhet av, förtroendemannastyrd organisation/ förvaltning
  • Erfarenhet av kommunikation (internt och externt)
  • Erfarenhet av arbete inom Svenska kyrkan (församling, pastorat, stift)

Meriterande om du dessutom har:

• Erfarenhet av arbete i chefsgrupp
  • God kännedom om Svenska kyrkans organisation
  • Vana vid att hantera många och varierande kontaktytor

Vi erbjuder

Vi erbjuder dig arbete med intressanta och meningsfulla frågor i en stimulerande arbetsmiljö. Kansliet erbjuder flexibla arbetssätt där det egna ansvarstagandet är viktigt likväl som
nära samverkan med kollegor. Utöver det erbjuds hälsofrämjande förmåner.

Varmt välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är den 19 augusti. Pga semestertider kommer vi finnas på plats för eventuella frågor om tjänsten från den 12e augusti.

Tillträde Snarast möjligt
Sysselsättningsgrad 100 %