Svenska kyrkan Borlänge

Beskrivning

Svenska Kyrkan i Borlänge är ett av Västerås stifts största pastorat. Vi är ca 70 anställda som jobbar i våra två kärnverksamheter: Församlingsverksamheten samt Begravningsverksamheten. Hos oss finns vitt skilda yrken med olika kompetenser som behövs för våra verksamheter. Här finns bl.a präster, diakoner, pedagoger, vaktmästare, kyrkogårdsarbetare. Vi förvaltar människors förtroende genom hela livet och har flera olika fastigheter från olika tidsepoker från medeltiden och framåt där vår verksamhets bedrivs. Vi har goda ekonomiska och personella resurser till vårt förfogande. Vi bygger tillsammans en kyrka för människor här i Borlänge.

Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum. Vi erbjuder dig att arbeta i en organisation som präglas av förtroende och gemenskap.

Vi söker dig som är självgående och motiveras av att driva utvecklingsprojekt och utreda olika frågeställningar i en verksamhet. Du har en god analytisk förmåga och är duktig på att kommunicera. Vi behöver dig som kan göra verksamhetsanalyser och föreslå åtgärder så vi med kloka beslut kan möta framtidens utmaningar. Det är en nyinrättad tjänst så det finns goda möjligheter för dig att vara med och utforma tjänstens innehåll.  Vi är en liten organisation med närhet till chefer, kollegor och förtroendevalda. Det ställer krav på att du är villig att jobba med olika arbetsuppgifter beroende på behovet för stunden, men ger samtidigt variation i arbetsuppgifterna och möjlighet att bidra till utveckling av verksamheten. Arbetet innehåller både strategiska frågor såväl som operativa uppgifter. Mycket av arbetet kommer du att få driva och ansvara för själv, men vi har gott stöd i sakfrågor från Västerås stift och från Svenska kyrkans rikskansli. Vi behöver dig som gillar att jobba och leverera resultat.

Ansvarsområden
I rollen som utredare/verksamhetsutvecklare arbetar du på uppdrag av kyrkoherden med kvalificerat ledningsstöd på strategisk nivå. Du gör kvalificerade utredningar som berör olika typer av frågor i verksamheten och tar fram beslutsunderlag. Rollen innefattar även att driva olika typer av utvecklingsprojekt för verksamheten från början till slut. Du kommer även att arbeta med att producera och ta fram information till såväl interna som externa kontakter.

• Kvalificerade utredningar inom olika frågeställningar såväl på administrativ som organisatorisk nivå
  • Kvalificerat ledningsstöd på strategisk nivå
  • Driva utvecklingsprojekt från början till slut
  • Ta fram och producera information till interna och externa kontakter
  • Uppdatera styrande dokument
  • Omvärldsbevakning

För att trivas i rollen behöver du ha en samhälls- eller beteendevetenskaplig högskoleutbildning eller annan bakgrund som vi bedömer likvärdig. Du ska ha erfarenhet av att jobba med verksamhets- och organisationsutveckling liksom verksamhetsuppföljning. Du har flera års arbetslivserfarenhet av liknade arbete. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet. Rollen ställer krav på en mycket god kommunikativ förmåga i svenska i såväl tal som skrift.

För att trivas och lyckas i rollen behöver du vara självständig, noggrann och strukturerad samt ha en god analytisk förmåga. Du är en problemlösare som motiveras av att driva ditt eget arbete och samarbeta med andra. Du är ödmjuk, prestigelös och flexibel och har en god förmåga att kommunicera med interna som såväl externa kontakter. Det är viktigt att du kan arbeta efter och stå bakom svenska kyrkans värderingar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet till denna tjänst. Beskriv i din ansökan på vilket sätt din kompetens och du som person kommer bli en värdefull medarbetare hos oss.

Hos oss kommer du få ett utmanade och stimulerande jobb med goda möjligheter att få vara med och påverka vår framtida verksamhet. I vår organisation är det nära till beslut och nära mellan kollegor. Vi uppmuntrar till en frisk arbetsplats genom friskvårdstimme, friskvårdsbidrag och god arbetsmiljö. Under 2022 kommer Hagakyrkan renoveras och när den står klar har vi en modern arbetsplats där vi kommer ha tillgång till både egna och flexibla kontorslösningar.

Villkor

Anställningen är en tillsvidareanställning, men vi kommer tillämpa 6 månaders provanställning. Tillträdet sker enligt överenskommelse. Eftersom vi har verksamhet på olika platser behöver du ha B-körkort för att kunna besöka dem.

Anställningsform Tillsvidare med provanställning
Tillträde Enligt överenskommelse.