Södertälje pastorat, Södertälje församling

Är du vår nya ungdomspräst?

Södertälje är en spännande stad med stor mångfald och där Svenska kyrkan har ekumeniska samarbeten.  För många människor är församlingen och dess kyrkor ett självklart inslag i vardagen - en naturlig mötesplats likaväl som ett andligt hem. I Södertälje bor många unga, och som söker sig till våra kyrkor, även de som kanske har en annan form av tro med sig hemifrån än den evangelisk-lutherska. Här sjuder det av liv och andlighet! Södertälje pastorat har drygt 100 anställda i kyrklig verksamhet och på kyrkogårdsförvaltningen. Som ungdomspräst arbetar du i både i Östertälje församling och Södertälje församling som ingår i Södertälje pastorat.

DITT UPPDRAG

Nu söker vi en präst med särskild omsorg om konfirmander och ungdomar som kan bli den saknade pusselbiten i vårt prästgäng och i arbetslaget för och med ungdomar. Du brinner för att anta teologiska utmaningar och vill vara med och utveckla pastoratets ungdomsverksamhet. Du kommer att få verka i ett fantastiskt sammanhang med stora möjligheter att vara kreativ och utvecklingsinriktad.

I arbetet ingår bland annat:

• Ansvar för ungdomsverksamheten
  • Lägernätter
  • Kyrkliga handlingar
  • Samverkan med andra aktörer
  • Kontinuerligt utvecklingsarbete

DIN BAKGRUND

Du är väl förankrad i kyrkans tro och med en nyfikenhet att agera efter din övertygelse. Vi söker dig som har god samarbetsförmåga, är relationsskapande och kreativ samt är driven i ditt arbete. I arbetet ingår verksamhetsansvar för församlingarnas ungdoms - och konfirmandarbete. Vi ser gärna att du vill arbeta på ett sätt som gör att gudstjänstliv och vardagsverksamhet tydligt hör samman, att du längtar efter att få åka på många läger och bedriva lägerverksamhet och tycker om att jobba sena kvällar. Förutom arbetet med ungdomar ingår även sedvanliga prästuppgifter.

Tjänsten kräver både bil och körkort.

Meriterande är om du talar andra språk än svenska. Du skall också kunna visa upp utdrag ur belastningsregistret.

Vi vill att du har

- Erfarenhet av eget ansvarsområde.
- God förmåga att uttrycka dig och förstår vikten av god kommunikation.
- Datamognad och klarar administration samt sociala medier som ingår i tjänsten.
- Mångårig erfarenhet av ungdomsverksamhet.

Läs mer på www.svenskakyrkan.se/sodertalje

Mer information: Församlingsherde Hanna Lönneborg, e-post: hanna.lonneborg@svenskakyrkan.se, tfn: 070-597 13 60

Sista ansökningsdag: 26 december 2021

Tillträde enligt överenskommelse