Falkenbergs Pastorat

Falkenbergs pastorat söker nu en ny områdeschef till vårt östra område, den levande landsbygden kring Torup, Ätran och Ullared.

Du är direkt underställd kyrkoherden och ingår i vår ledningsgrupp, där vi arbetar med pastoratets gemensamma ledning och utveckling. Som områdeschef leder du ditt område under eget ansvar, med stöd av kyrkoherde och gemensamt kansli med bred kompetens.

I östra området ingår sex församlingar av landsbygdskaraktär där Ullared och Torup utgör varsitt nav i området. Din egen utgångspunkt är nybyggda församlingshemmet Mariagården i Ullareds församling. Som områdeschef leder du ett arbetslag på 25 personer, där kyrkogård och vaktmästeri har en egen arbetsledare. Du har verksamhetsansvar för området och ett delegerat ansvar för budget och arbetsmiljö.

Under din ledning formas kyrkans gudstjänster, möten, växande och närvaro. Vi söker dig som i din tjänst vill leda och utveckla församling och medarbetare och fortsatt stärka vår verksamhet att vara en närvarande, tillgänglig och utåtriktad kyrka i ett levande lokalsamhälle.

Vi söker i första hand dig som är präst i Svenska kyrkan, men även annan profilutbildning inom Svenska kyrkan kan komma i fråga. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av arbetsledning med personalansvar och budgetansvar.

Du har en akademisk examen inom teologi, pedagogik eller beteendevetenskap och kompletterande utbildning såsom kyrkoherdeutbildning är meriterande. Du är yrkesmässigt väl förankrad i Svenska kyrkans tro och liv, organisation och tradition och har en uttalad vilja och förmåga att leda församlingsarbete och församlingsutveckling.

Som chef och ledare är du lyhörd och tydlig, har ett gott omdöme med helhetssyn och arbetar med uttalad struktur och öppenhet. Din samarbetsförmåga är väl utvecklad liksom din förmåga att formulera målsättningar och driva arbetet för att nå dem.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och dina ledaregenskaper. Du är medlem i Svenska kyrkan och delar vår tro. Eftersom arbetsplatserna är spridda i området behöver du ha körkort B och tillgång till egen bil.

Vi planerar för att hålla intervjuer under vecka 36. Välkommen med din ansökan senast den 31 augusti.

I Falkenberg upplever du den lilla stadens tjusning. Här det nära till mycket - havet, stränderna, vidderna och skogarna. Trakten är rik på upplevelser vare sig det rör kultur, kulinarisk mat, idrott eller historia. Storstadslivet i Göteborg ligger endast en timme bort med tåg, dubbla det och du når Köpenhamn. I Falkenberg finns ett starkt näringsliv, på ständig väg framåt. Här finner du också många driftiga föreningar – allt för en aktiv fritid.

Ort Ullared
Län Hallands län