Kyrkokansliet

Svenska kyrkans nationella nivå – kyrkokansliet i Uppsala – ansvarar för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan, och stödjer på olika sätt stiften i deras arbete för församlingarna. Den nationella nivån företräder också Svenska kyrkan i kontakter med andra kyrkor och samhället i övrigt, både i Sverige och internationellt. Läs gärna mer om Svenska kyrkan på www.svenskakyrkan.se

Svenska kyrkans löneservice i Uddevalla söker fler kompetenta och drivna löneadministratörer

Verksamheten för löneservice i Uddevalla erbjuder en gemensam lönetjänst för Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift i hela Sverige. Målet är att leverera en effektiv och kvalitetssäkrad löneprocess samt en god användarupplevelse för våra kunder.

Enheten löneservice, som består av cirka 40 löneadministratörer, står inför en expansiv och spännande fas och nu söker vi fler medarbetare till vår grupp.

Dina arbetsuppgifter

• Lönehandläggning för församlingar och pastorat inom Svenska kyrkan, vilket innebär hantering av löneadministration, pensioner och försäkringar.
  • Kvalitetssäkring och underlag för utbetalningar, statistik och uppföljningar.
  • Implementering av nya kunder
  • Supportera medarbetare och chefer över telefon och mejl.
  • Säkerställa efterlevnad av lagar, avtal och regler och att omsätta dessa i praktik gentemot de externa beställarna.

I ditt jobb bidrar du till utveckling av rutiner, metoder, processer och dokument och till att utveckla digitala arbetssätt inom lönehantering.

Vem är du?

För att passa till tjänsten har du:

• relevant utbildning inom lön och har arbetat i något av de större lönesystemen på marknaden.
  • mycket god dator- och systemvana inklusive Officepaketet
  • arbetat med att tolka kollektivavtal och besitter god kunskap om svensk lagstiftning och de avtal som styr lönehantering.
  • mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Meriterande är:

• tidigare erfarenhet av att leverera lönetjänster till externa beställare
  • erfarenhet av kyrkans avtal eller kommunala avtal.
  • erfarenhet av utvecklingsarbete av rutiner, metoder, processer och digitalisering.

Som person är du systematisk och bra på att samarbeta med andra. Du är analytisk och noggrann med sinne för detaljer. Din kommunikativa förmåga är hög och du är duktig på att bygga förtroende och goda relationer med externa uppdragsgivare. Vidare är du en ansvarsfull och tar eget ansvar för dina arbetsuppgifter med en förmåga att prioritera och leverera med god kvalitet.

Vi lägger alltid stor vikt vid dina personliga egenskaper och vi förutsätter att är medlem i Svenska kyrkan och att du delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Här kan du läsa mer om vår värdegrund.

Har du frågor?

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av TF Lönechef Maria Lundin: maria.lundin@svenskakyrkan.se och TF Lönechef Maja-Lisa Hallberg: maja-lisa.hallberg@svenskakyrkan.se

Fackliga företrädare är  Nathalie Töpperwien Blom  (Vision),  Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mejl.

Övrigt

Tjänsterna innebär provanställning 6 månader på heltid med placeringsort Uddevalla.  Urval och intervjuer sker löpande.

Låter det spännande?

Då är du välkommen med din ansökan senast den 16 april 2023.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Löneform Fast månadslön
Sysselsättningsgrad 100 %