Norrköpings pastorat

Svenska kyrkan i Norrköping består av fyra stora församlingar, kyrkogårdsverksamheten, kansliet och utvecklingsenheten. Hos oss jobbar ca 250 medarbetare, drygt 100 förtroendevalda och hundratals ideella medarbetare. Tillsammans brinner vi för att bidra till ett gott liv för alla i Norrköping. Vi är måna om en god arbetsmiljö och jobbar för att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och gemenskap. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde. Läs gärna mer om vår verksamhet: www.svenskakyrkan.se/norrkoping

Vill du bli kaplan med ansvar för gudstjänstlivet i Söderledskyrkan? Vill du bli vår nya samarbetspräst med EFS?

Du kommer att vara anställd i Borgs församling och ha din huvudsakliga arbetsplats i Söderledskyrkan i Vilbergen. Du blir en del av ett större arbetslag i Borgs församling och tjänstgör vid gudstjänster och förrättningar i hela församlingen. Hos oss blir du kaplan med ansvar för gudstjänstlivet i Söderledskyrkan samt samarbetspräst med EFS. I tjänsten kan även arbete med Kyrkan krisstöd komma att ingå.

I Söderledskyrkan finns ett levande arbete med barn, unga och familjer och ett rikt gudstjänstliv med många engagerade ideella som vi önskar att du vill bli en del utav.

Vi söker dig som tycker om att leda gudstjänst och att möta människor vid dop, vigsel och begravning. Du har lätt för att bygga relationer, vara inkluderande, välkomnande och självständigt driva arbetet utifrån givna ramar. Då vi arbetar mycket i team förutsätter vi att du har vilja och förmåga till ett nära samarbete med dina kollegor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För tjänsten krävs att du har körkort samt tillgång till bil.

Församlingen

Borgs församling är en av fyra församlingar inom Norrköpings pastorat. Hos oss får du möjlighet att vara en del i ett stort och härligt arbetslag på ca 30 anställda medarbetare och många ideella och förtroendevalda. Församlingen har ca 22 000 kyrkotillhöriga och består av både stad och landsbygd, äldre kyrkor och moderna kyrkobyggnader/församlingslokaler.

Anställningsform

Tillsvidareanställning 100% med tillträde vår/sommar 2024 eller efter överenskommelse.

Upplysningar om tjänsten lämnas av församlingsherde Lena Bohman 011-24 11 01.

Facklig företrädare för Vision är Gustaf Johnsson, tel. 011-24 12 64 och för SSR Eva Wenehult, tel. 013-30 35 07. Kontakt med KyrkA sker via ombudsmannajouren, telefon 08-441 85 60 (vardagar 9-12) eller mail forhandlingsavdelningen@kyrka.se

Välkommen med din ansökan senast den 26 februari 2024.

Ort Norrköping
Län Östergötlands län