Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människor finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Enheten för Löneservice söker löneadministratörer

Verksamheten för löneservice i Uddevalla erbjuder en gemensam lönetjänst för Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift i hela Sverige. Målet är att leverera en effektiv och kvalitetssäkrad löneprocess samt en god användarupplevelse för våra kunder.

Enheten löneservice, som idag består av drygt 50 engagerade och duktiga löneadministratörer, står fortsatt inför en expansiv och spännande fas. Vi fortsätter att utöka vår verksamhet och söker nu fler medarbetare till löneservice.

• Lönehandläggning för församlingar och pastorat inom Svenska kyrkan, vilket innebär hantering av löneadministration, pensioner och försäkringar.
  • Kvalitetssäkring och underlag för utbetalningar, statistik och uppföljningar.
  • Implementering av nya kunder. Ge support till medarbetare och chefer över telefon och mejl.
  • Säkerställa efterlevnad av lagar, avtal och regler och att omsätta dessa i praktik gentemot de externa beställarna.

En viktig del i ditt jobb är att bidra till utveckling av rutiner, metoder, processer och dokument och att fortsatt utveckla digitala arbetssätt inom lönehantering.

Vem vi söker

Vi söker dig som har:

• Relevant utbildning inom lön och har arbetat i något av de större lönesystemen på marknaden.
  • Mycket god dator- och systemvana inklusive Officepaketet Arbetat med att tolka kollektivavtal och besitter god kunskap om svensk lagstiftning och de avtal som styr lönehantering.
  • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
  • Erfarenhet av löneadministration och söker nya utmaningar ett öga för processförbättringar och vill driva förbättringsarbete tillsammans med dina kollegor

Meriterande är om du har:

Tidigare erfarenhet av att leverera lönetjänster till externa beställare erfarenhet av kyrkans avtal eller kommunala avtal. erfarenhet av utvecklingsarbete av rutiner, metoder, processer och digitalisering.

Som person är du systematisk och bra på att samarbeta med andra. Du är analytisk, strukturerad och noggrann med sinne för detaljer. Din kommunikativa förmåga är hög och du är bra på att bygga förtroende och goda relationer internt och med externa uppdragsgivare. Vidare är du ansvarsfull och tar eget ansvar för dina arbetsuppgifter och har en förmåga att prioritera och leverera med god kvalitet.

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Vad erbjuder vi dig?

•  En dynamisk arbetsmiljö som präglas av utveckling och förändring, där vi vill att du är med och bidrar
  • Ansvar för hela löneprocessen att administrera, rapportera och utbetala löner
  • Medlem i ett stort team av engagerade och omsorgsfulla medarbetare
  • Goda möjligheter till professionell utveckling och lärande
  • Attraktivt förmånspaket, möjlighet till distansarbete ett par dagar i veckan för att underlätta work life balance.

För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du är en person som vill arbeta i en dynamisk miljö som präglas av utveckling och bitvis högt tempo.

Provanställning 6 månader med tillsvidare på heltid. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Mer information

Välkommen att kontakta rekryterande chef, Caritha Jacobsson: caritha.jacobsson@svenskakyrkan.se
Fackliga företrädare, Siri Troili (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Välkommen med din ansökan senast den 2024-05-15.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Tillträde Så snart som möjligt
Sysselsättningsgrad 38,75 tim /vecka