Kyrkokansliet

Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum. Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån – kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan och är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.

Kyrkokansliets kommunikationsavdelning ansvarar för att ge effektivt kommunikationsstöd för Svenska kyrkans gemensamma bästa och bidra till att kyrkokansliet fungerar som en sammanhållande kraft för stift och församlingar. Kommunikationsavdelningens uppdrag är också att synliggöra Svenska kyrkans tro och verksamhet för medlemmar och allmänhet. På avdelningen arbetar drygt 45 personer i tre enheter med olika roller och ansvar. Enheterna leds av enhetschefer och kommunikationschefen är ytterst ansvarig för avdelningen.

Kommunikationsavdelningen söker nu en digital kommunikatör till enheten för stöd till stift och församlingar.

I rollen som digital kommunikatör arbetar du med utveckling och innehåll i Svenska kyrkans digitala kanaler med huvudfokus på intern kommunikation inom Svenska kyrkan.

Du är med och stöttar kolleger runt om i landet i att använda vårt gemensamma nya intranät och andra digitala kommunikationsverktyg. Du har örat mot marken och upptäcker behov som finns hos våra användare och redaktörer och bidrar till att göra vår interna kommunikation så aktuell och effektiv som möjligt.

Rollen som digital kommunikatör på kyrkokansliet är omväxlande och innefattar både snabb operativ hantering och mer långsiktigt strategiskt arbete. Du arbetar i den enhet som stöttar stift och församlingar i kommunikationsarbetet samt förvaltar digitala kommunikationskanaler som exempelvis Svenska kyrkans externa webb och intranät. Du är en viktig kugge för alla kolleger på enheten och behöver därför ha lätt för att sätta dig in i olika system och behov. Du rapporterar till enhetschefen på enheten för stöd till stift och församlingar.

Exempel på arbetsuppgifter:
• Skapa och paketera innehåll i Svenska kyrkans digitala kanaler, inklusive visst redaktionellt arbete, klarspråksarbete och korrektur.
• Formell och informell kommunikation och dialog med medarbetare och användare på alla nivåer inom Svenska kyrkan.
• Support och stöd till kolleger som använder Svenska kyrkans digitala kommunikationssystem.
• Bidra i det strategiska utvecklingsarbetet och i kravställningsarbete.

Din bakgrund och kompetens:
• Relevant högskoleutbildning eller YH-utbildning inom kommunikation eller motsvarande.
• Erfarenhet av att arbeta i olika webbpubliceringsverktyg.
• Erfarenhet av webbanalys och sökmotoroptimering.
• Erfarenhet av verktyg som Photoshop, inDesign, Excel och Power Point är meriterande.
• God kunskap om användbarhet och tillgänglighet, med dokumenterad erfarenhet av att se till att digitala tjänster lever upp till kraven i DOS-lagen.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
• Erfarenhet av redaktionellt arbete.
• Arbetslivserfarenhet från arbete i Microsoft 365 och Sharepoint Online är meriterande.

Du har en bred kompetens och kan arbeta både operativt och strategiskt. Du tar egna initiativ och arbetar självständigt, samtidigt som du är en lagspelare som är prestigelös och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du arbetar resultatinriktat mot uppsatta tidsramar och mål och kan analysera och dela med dig av komplex information på ett målgruppsanpassat och lättbegripligt sätt. Du är lösningsinriktad och lyhörd för verksamhetens behov och engagerad i den digitala utvecklingen. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Villkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med placeringsort Uppsala.

Tillträde 1 november eller efter överenskommelse.

Övrigt

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av enhetschef Camilla Sundén på telefon 018-18 24 38 eller via e-post camilla.sunden@svenskakyrkan.se

Fackliga företrädare Katarina Ottosson (Vision), Henrik Fröjmark (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Välkommen med din ansökan senast den 26 september 2021

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Tillträde 1 november 2021
Ort Uppsala