Falkenbergs Pastorat

Falkenbergs pastorat bedriver en heltidsförskolan Fröet för tjugo barn i åldrarna 1 – 5 år. I samma hus ligger även det fristående fritidshemmet Senapskornet och vi har ett gott samarbete mellan förskolan och fritidshemmet. Vi står i startgroparna för en eventuell omorganisation där vi går mot att utöka förskoleverksamheten till tre avdelningar och 53 barn, och samtidigt fasa ut fritidsverksamheten.

Förskolan ligger naturskönt beläget med en härlig utemiljö i Skrea, huset som Fröet ligger i är sammanbyggt med Skrea församlingshem med närhet till Skrea kyrka.

Arbetsbeskrivning

Som barnskötare bidrar du till att vardagen på förskolan fungerar väl och att omsorgen och det dagliga pedagogiska arbetet bygger på barns delaktighet. Tillsammans med kollegor i arbetslaget på förskolan medverkar du till att en positiv, meningsfull och utvecklande miljö skapas för varje barn och för hela barngruppen. Du deltar i det pedagogiska utvecklingsarbetet och den pedagogiska dokumentationen enligt förskolans läroplan och verksamhetsplan. Du är engagerad och deltar aktivt i planering och utvärdering av arbetet. Du bidrar även vid föräldramöten och utvecklingssamtal. I de dagliga kontakterna med vårdnadshavarna är du engagerad, barnfokuserad och serviceinriktad.

Du ska ha en gymnasieutbildning inom omvårdnadsprogrammet, barn och ungdom eller annan utbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Vi ser gärna att du har några års erfarenhet från arbete i förskola. Som person är du engagerad, flexibel och ansvarstagande. Ditt barnfokus är tydligt och du har en positiv attityd till ditt arbete och ditt arbetslag såväl som till hela förskolan och enheten. Du samverkar med barn, kollegor och föräldrar på ett lyhört och smidigt sätt och lyssnar, kommunicerar samt hanterar konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har framåtanda och vilja att utvecklas och dela med dig av dina kunskaper.

Som barnskötare hos oss handlar du i enlighet med fattade beslut, läroplanen och antagna mål, policy och riktlinjer. Vi vill att du har mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift samt god datorvana. Vidare har du förståelse för barns utveckling och lärande utifrån den reviderade Läroplanen (Lpfö 18) och du sätter barnen i fokus och är nyfiken och delaktig i utvecklingsarbetet på förskolan.

Vi ser det som mycket meriterande om du är väl förtrogen med Svenska kyrkans lära och tradition.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningens omfattning Deltid
Tillträde Enligt överenskommelse