Alingsås Pastorat

Om Alingsås pastorat

Alingsås pastorat består av de tre församlingar – Alingsås, Hemsjö och Ödenäs - som inbördes skiljer sig mycket åt, men som arbetar mot samma vision – ”Tillsammans i Svenska kyrkan Alingsås vill vi i ord och handling tala tydligt om Jesus!”

Pastoratet har sju kyrkor, sju kyrkogårdar och ca 20 600 medlemmar. Vi är ett av Skara stifts största pastorat och en av kommunens största arbetsgivare. Totalt har pastoratet 94 medarbetare.

Alingsås är en av Västsveriges mest expansiva kommuner med för närvarande ca 42 000 invånare totalt och ca 27 000 i centralorten. Staden erbjuder goda pendlingsmöjligheter från Göteborg, Skövde mm.

FRITIDSLEDARE

Vi söker fritidsledare till Noltorpskyrkan -  en samarbetskyrka mellan Svenska kyrkan och EFS, Evangeliska Fosterlandsstiftelsen. Här arbetar du med församlingens barn och ungdomar med tonvikt på tonåringar.

Tillsammans med församlingspedagogen leder och organiserar du barn-, ungdoms- och familjeverksamheter. Du medverkar i och är med och utvecklar vårt konfirmandarbete, du arbetar också med vår lägerverksamhet.

Vidare samarbetar du med andra aktörer som arbetar med ungdomar, du medverkar vid vissa gudstjänster. En viktig del i ditt arbete är att hitta, utbilda och inspirera ideella ledare.

Det här är tjänsten för dig som:

• Är utbildad fritidsledare eller har annan utbildning/erfarenhet som är likvärdig
  • Är flexibel och gärna arbetar på kvällar och helger
  • Gillar scouting och friluftsliv då detta en del av arbetet
  • Vill vara med och utveckla vår barn- och ungdomsverksamhet
  • Gärna vill bidra i en organisation som gör skillnad i samhället och vill anta utmaningen att förmedla det kristna budskapet i mötet med barn och ungdomar
  • Är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar

Här finns en engagerad församling med många ideella och ett härligt arbetslag.

Meriterande är:

• Erfarenhet av arbete med sociala medier
  • Erfarenhet av EFS/SALTs verksamhet

Tillträde: Omgående.

Tillsvidareanställning – 100 %

Det är bra om du har körkort för bil.

Vi kommer att göra urval och kalla till intervjuer löpande så vänta inte med att söka! Vi behöver ett personligt brev samt ett CV från dig.

Sista ansöknings dag: 2022-06-23

För mer information, kontakta:

Tomas Lindskog, t f Församlingsherde, tel. 0322-669130, epost: tomas.lindskog@svenskakyrkan.se,

Fackligt ombud, Vision:
Björn Carlstedt, 0511-28530, e-post: bjorn.carlstedt@fv.vision.se