Alingsås Pastorat

Om Alingsås pastorat

Alingsås pastorat består av de tre församlingar – Alingsås, Hemsjö och Ödenäs - som inbördes skiljer sig mycket åt, men som arbetar mot samma vision – ”Tillsammans i Svenska kyrkan Alingsås vill vi i ord och handling tala tydligt om Jesus!”

Pastoratet har sju kyrkor, sju kyrkogårdar och ca 20 600 medlemmar. Vi är ett av Skara stifts största pastorat och en av kommunens största arbetsgivare. Totalt har pastoratet 94 medarbetare.

Alingsås är en av Västsveriges mest expansiva kommuner med för närvarande ca 42 000 invånare totalt och ca 27 000 i centralorten. Staden erbjuder goda pendlingsmöjligheter från Göteborg, Skövde mm.

Vi söker en

ADMINISTRATÖR, 100 %

till vår församlingsverksamhet

Tycker du om att vara ”spindeln i nätet”?

Det här är en central roll med intern såväl som extern service och information inom församlingsverksamheten. Du ansvarar för kyrkobokföring och bokning av kyrkliga handlingar och kommer att ha övergripande ansvar för administrationen på församlingsexpeditionen. Du trivs i ett sammanhang med många kontaktytor och med att ge service. I övrigt alla förekommande arbetsuppgifter på expeditionen, tex ansvar för telefonväxel, posthantering, diarieföring, fakturabehandling, avtalshantering, arkivering, daglig service till församlingen och mycket mer.

Vi söker dig som är en van administratör som vill och kan ta ansvar för att utveckla administrativa rutiner tillsammans med nuvarande befattningshavare som kommer att gå i pension. Det krävs ett stort mått av självgående och engagemang för den här tjänsten. Du kommer att ingå i Alingsås pastorats kansli med totalt nio personer anställda. Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Har du erfarenhet av liknande arbete i Svenska kyrkan är det ett plus.

Arbetsplatsen är belägen i centrala Alingsås med station för tåg och bussar ett par minuters promenad bort.

Tjänsten som är på heltid är ett vikariat om ca 1 år. Tillträde önskas snarast.

För mer information kontaktar du Carina Håkansson, tel. 0322-66 61 75

Sista ansökningsdag är den 30 september 2022 men urval och intervjuer kommer att göras löpande. Så är du intresserad – vänta inte utan skicka in din ansökan idag!

Facklig företrädare för Vision: Björn Carlstedt, tel. tel. 0511-28530, e-post bjorn.carlstedt@fv.vision.se

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningen avslutas 2023-10-31