Kyrkokansliet, Svenska kyrkan

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Kyrkokansliet söker ny enhetschef

Är du den kommunikativa, drivande och förtroendeingivande ledare vi söker?

Vår verksamhet

Enheten för administration och arkiv är ny sedan 1 mars 2022 och har i uppdrag att leverera administrativa tjänster till kyrkokansliet och att stötta stift, församlingar och kyrkokansliet inom arkiv- och dokumenthanteringsområdet. 15 medarbetare är placerade på enheten som organisatoriskt tillhör avdelningen för fastigheter, kulturarv och service med totalt 45 medarbetare.

I nära samarbete med enheten för service arbetar enheterna med det gemensamma målet om effektiva, kvalitetssäkrade och verksamhetsnära administrativa processer som ger stöd till verksamheten. Verksamheten ska få det administrativa stöd som överenskommits och medarbetarna ska både utmanas i sin roll och ges möjlighet till utveckling.

Kyrkans arkiv- och dokumenthantering är under utveckling med fokus på digitala arbetssätt. Exempelvis arbetar vi med att ansluta fler församlingar till kyrkans gemensamma diariesystem med mål att ansluta mer än 600 församlingar och pastorat under de närmsta åren.

Dina arbetsuppgifter

Du kommer in i ett skede där din erfarenhet av att leda i förändring kommer till användning. Enheten har levererat stöd till verksamheten från start med då uppdraget utvecklas gör också teamet det. Noggrannhet och service är ledord i verksamheten och ständiga förbättringar är en del av arbetet.

I samverkan med medarbetare och chefer på avdelningen utvecklar du enhetens arbete med tjänster, processer, digitalisering, kvalitet och effektivitet. Exempel på tjänster är mötesadministration, registratur, administrativt stöd till förtroendevalda samt processer inom arkiv- och dokumenthanteringsområdet.

I rollen ingår att vara objektsägare för förvaltningsobjektet ”dokument och arkiv” där vi förvaltar Svenska kyrkans gemensamma dokument- och ärendehanteringssystem samt e-arkiv.

Dina kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant universitets- eller högskoleutbildning med dokumenterad erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsledning. Du har arbetat som chef i en större organisation minst fem år. Har du tidigare arbetat inom Svenska kyrkan, offentlig förvaltning eller ideell verksamhet är det meriterande.

För att lyckas i uppdraget ser vi att du är en kommunikativ ledare med en pedagogisk förmåga, du kan formulera dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du är en lagspelare som kan bidra i andra verksamheter och drivs av en vilja att förstå, förbättra och utveckla både verksamhet och medarbetare. Du har erfarenhet och kunskap om ett processorienterat arbetssätt med digitala verktyg som stöd. Du är intresserad av digitalisering och erfarenhet av arkiv- och dokumenthanteringsområdet är meriterande.

Vänta inte med din ansökan. Vi intervjuar löpande under annonstiden.

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Vi erbjuder

Tillsvidareanställning på heltid med tillträde efter överenskommelse.

Vill du veta mer?

För mer information är du välkommen att kontakta

avdelningschef Anna-Karin Engström på anna-karin.engstrom@svenskakyrkan.se eller telefon 0768-000 173.

Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan via länken nedan.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Uppsala