Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människor finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Är du en duktig förhandlare med minst några års erfarenhet av strategiskt inköp? Som strategisk inköpare tillhör du inköpsteamet som idag består av fyra drivna medarbetare. Teamet ansvarar för genomförande av Svenska kyrkans inköp på nationell nivå. Genom funktionen Samverkande inköp arbetar vi för att stift, pastorat och församlingar ska få så bra avtal som möjligt och stöd i inköpsfrågor.

Kort om rollen:

• Du kommer tillsammans med teamet ansvara för planering, kartläggning, analys, upphandling, kommunikation, förhandling, leverantörsstyrning och samverkan inom inköp på både lokal och nationell nivå
  • Du ingår i ekonomi- och finansavdelningens stab på kyrkokansliet i Uppsala

För att trivas i denna roll har du goda kunskaper i att:

• Arbeta utvecklingsinriktat med eget driv genom hela inköpsprocessen
  • Utveckla strategi och process för kostnadskontroll och effektivitet
  • Bygga relationer och aktivt kommunicera med intressenter
  • Genomföra förhandlingar med affärsmässighet och win-win perspektiv
  • Upprätta långsiktiga leverantörs- och samarbetsavtal som stöttar vår verksamhet
  • Att säkerställa att leverantörerna lever upp till ställda krav och förväntningar
  • Driva värdeskapande förbättringsarbete, både internt och med leverantörer

Din bakgrund

Relevant utbildning inom ekonomi eller inköp är meriterande, några års erfarenhet av kvalificerat inköpsarbete är ett krav. Vi ser gärna att du tidigare upphandlat tjänster inom områden som IT och fastigheter. Som person besitter du starka personliga egenskaper inom analys, struktur och affärsmässighet. Du har stark integritet och lägger vikt vid professionalitet i dina affärsrelationer. Vidare är du tydlig och effektiv i din kommunikation i skrift såväl i tal där svenska och ibland engelska är våra arbetsspråk.

Vad kan du förvänta dig

Hos oss kommer du att arbeta i en stabil organisation med en stark värdegrund och långsiktighet. Vi arbetar tätt tillsammans och stöttar varandra i våra gemensamma målsättningar. Vi värdesätter prestigelöshet och högt i tak där varje medarbetare tillåts ta egna initiativ och är med och utvecklar arbetssätt och organisation för ständiga förbättringar.

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet.

Mer information

Vid frågor om tjänsten, kontakta Stabschef Sandra Svensson: sandra.m.svensson(a)svenskakyrkan.se

Välkommen att kontakta, namn, mailadress, telefonnummer till rekryterande chef.
Fackliga företrädare, Siri Trolli (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Läs mer: https://www.svenskakyrkan.se/

Välkommen med din ansökan senast 7 april!

Ort Uppsala
Län Uppsala län