Uppsala stift

Med en ny strategi som utgångspunkt är Uppsala stift inne i ett förändringsarbete. En ny kansliorganisation med justerad inriktning skapar förutsättningar att möta de kommande årens utmaningar. Stiftskansliets uppgift är att arbeta tillsammans med församlingar och pastorat för att stärka hållbara gemenskaper där tro och liv kan växa. Vi som arbetar på stiftskansliet har verksamheten i fokus, tänker långsiktigt, tar ansvar för ekonomi och låter oss inspireras av våra vänkyrkor. Välkommen att söka tjänst och bidra till liv och utveckling i Uppsala stift.

Vi söker dig som är en erfaren, driven och utvecklingsorienterad pedagog!

Om tjänsten

Du kommer att tillhöra enheten Pastoral utveckling som ger stöd i utvecklingsfrågor till församlingar och pastorat gällande den grundläggande uppgiften; Gudstjänst, Undervisning, Diakoni och Mission.

Enheten består av ca 10 medarbetare och ingår i avdelningen Församlingsutveckling som finns till för att ge direkt och samordnat stöd till församlingar och pastorat på en lång rad områden såsom - utöver ovan nämnda frågor - ekonomi, fastigheter, IT, Kyrkoantikvarisk ersättning, kommunikation och system.

Som Stiftspedagog arbetar du med att stärka församlingar och pastorats arbete med ideellt engagemang, barn och unga samt rekrytering av förtroendevalda. I organisationen finns fler medarbetar som jobbar med samma och angränsade frågor.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Utveckla ideellt engagemang
  • Rekrytering förtroendevalda, stöd i arbetet med representativitet i nomineringsgrupperna med särskild koppling till unga
  • Pedagogiskt utvecklingsarbete i form av att planera och genomföra utbildningar, arbeta med Svenska kyrkans unga, konfirmandarbete och unga ledare
  • Pilgrimsarbete och pilgrimsnätverk
  • Stöd till vänförsamlingar rörande Zimbabwe
  • Samverkan Stiftsgården Undersvik och Sigtuna folkhögskola
  • Andra administrativa arbetsuppgifter kopplat till projekt och utbildningar

Vi söker dig

Vi söker dig som, utifrån egen erfarenhet och engagemang, ser den lokala församlingens möjligheter och möjligheter till samverkan. Du ser församlingens plats i ett större sammanhang och i den världsvida kyrkan. Du utvecklar, och tar vara på, människors vilja till engagemang och ansvarstagande.

Du har erfarenhet av att genomföra en lokal behovsanalys i församling och i samhället och omsätta till praktiken. Vidare har du en kandidatexamen eller motsvarande inom pedagogik och det är meriterande om du är utbildad församlingspedagog. Vi ser att du har minst 5 års yrkeserfarenhet av pedagogiskt arbete, gärna utvecklingsarbete i någon form samt har spetskompetens inom pedagogik. Det är meriterande om du också har erfarenhet av projektledning.

Som person är du samarbetsinriktad och har en god pedagogisk förmåga. Du kan samverka och långsiktigt skapa goda relationer i olika kontaktytor.

Du trivs i en organisation under förändring där du bidrar utifrån dina förutsättningar.

• B körkort

Vi erbjuder

Vi erbjuder dig arbete med intressanta och meningsfulla frågor i en stimulerande arbetsmiljö. Kansliet erbjuder flexibla arbetssätt där det egna ansvarstagandet är viktigt likväl som nära samverkan med kollegor. Utöver det erbjuds hälsofrämjande förmåner.

Ansök

Ansök med ett personligt brev och ditt CV via ansökningsknappen senast 2 juni 2024. Vi gör löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vill du veta mer?

För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta:

Olof Norberg, Avdelningschef Församlingsutveckling, +4618680764, olof.norberg@svenskakyrkan.se

Vi har tagit ställning till annonseringskanaler och undanber oss samtal från säljare.

Tillträde Snarast möjligt
Ort Uppsala