Kyrkokansliet

Du behövs när vi utvecklar säkra IT-lösningar

IT-arkitekt med fokus på säkerhet

Svenska kyrkan finns där människor finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt verkar vi för människors lika värde och rättigheter. Var med i arbetet för något större – för fred, rättvisa och ett hållbart samhälle. Nu söker vi dig som vill hjälpa till att se möjligheterna när vi löser framtidens IT-utmaningar.

Svenska kyrkans IT-sektion utvecklar och ansvarar för hela Svenska kyrkans gemensamma IT-plattform. Vi försörjer verksamheten med system, utrustning och support som behövs för att kommunicera och hantera medlemsuppgifter, ekonomiska flöden och verksamhetsuppgifter.

Hela IT-området står just nu inför stora möjligheter och utmaningar. Därför stärker vi upp med kompetens och medarbetare på alla våra fyra enheter:

• IT-förvaltning
  • IT-drift och infrastruktur
  • Information, support och utbildning
  • IT-utveckling

Enheten för IT-utveckling säkerställer en långsiktig strategisk planering av Svenska kyrkans IT-landskap, genom bland annat omvärldsbevakning samt genom att ta fram och driva utvecklingsplaner av Svenska kyrkans IT-arkitektur. Enheten ansvarar också för bemanning och ledning av större projekt med betydande inslag av IT-utveckling.

Ditt uppdrag

Som säkerhetsarkitekt tillhör du enheten för IT-arkitektur.

I rollen ingår att:

• utveckla och förvalta kyrkans byggblock för IT-säkerhet
  • bidrar i kravställning kring säkerhet av nya system och leverantörer
  • följa upp att kraven uppfylls och ta ställning till förändringar som kan påverka säkerheten
  • förvalta Svenska kyrkans styrande dokument på området och bidra till att de är uppdaterade i förhållande till aktuell kunskap om IT-säkerhet och hotbilder

Du ingår i team som granskar nya lösningar och följer upp att driftsatta system implementeras på avsett sätt med adekvat säkerhet. Rollen omfattar även att stötta IT-ledning, förvaltningsledare och leverantörer i de valsituationer som kan påverkar IT-säkerheten.

Dina kvalifikationer

Vi söker dig som har:

• högskoleexamen inom IT, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • egen flerårig erfarenhet av att ha arbetat med IT-säkerhet och säkerhetslösningar kring nätverk, autentisering/auktorisering, loggning, serverdrift/backup
  • god analytisk och dokumenterande förmåga
  • mycket god svenska i tal och skrift
  • god förståelse av engelska inklusive engelska uttryck inom domänen

Det är meriterande om du har:

• utbildningar inom relevanta standards (ISO 2700X eller motsvarande)
  • erfarenhet både av att ha haft roll som beställare av tjänster och som leverantör av tjänster
  • erfarenhet av säkerhetslösningar inom Azure/MS365, Citrix/fjärrskrivbord, blandade servermiljöer (Windows/Linux)

För att lyckas i rollen är du en person som själv tar initiativ och ser vad som kan göras, har god samarbetsförmåga, tänker strategisk samt kan analysera och lösa problem.

Vi förutsätter att du som söker tjänsten delar Svenska kyrkans syn på alla människors lika värde och att du vill bidra i arbetet med att skapa ett hållbart samhälle.

Tillträde
Enligt överenskommelse

Övrigt

Anställning föregås av tester och bakgrundskontroll enligt kyrkokansliets rutin för chefsrekrytering och särskilda tjänster.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av David Axelson-Fisk, Enhetschef IT-utveckling, 018-16 97 42

Fackliga företrädare: Katarina Ottosson (Vision), Henrik Fröjmark (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Välkommen med din ansökan senast den 30/11. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Var med i arbetet för något större

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har.

Svenska kyrkan har 5 miljoner medlemmar och totalt 22 000 anställda i Sverige och utomlands. Överallt verkar vi för människors lika värde och rättigheter. Och för att skapelsen ska må bra.

På kyrkokansliet jobbar 400 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Läs mer om Svenska kyrkan på svenskakyrkan.se.

Tillträde Snarast enligt övenskommelse
Sysselsättningsgrad 100 %