Kyrkokansliet

Svenska kyrkan i utlandet finns i 24 länder runt om i världen. Uppdraget är att finnas till för svenskar som befinner sig utanför Sveriges gräns. Vare sig man är ute på resa, arbetar eller bor utomlands behöver man ibland en fast punkt i tillvaron där man känner sig hemma och får tala sitt modersmål. En plats där man kan möta nya vänner och uppleva gemenskap och trygghet men också, inte minst viktigt, dela sorg och få stöd i svåra stunder. Utlandsförsamlingarna arbetar på samma sätt som en församling i Sverige. Gudstjänsten står i centrum och omsorgen om medmänniskan är en viktig del i arbetet. Personal och frivilliga besöker även svenskar på sjukhus, ombord på båtar och i fängelser.

Svenska kyrkan i utlandet, Svenska Gustafsförsamlingen söker en kyrkomusiker

Bostad i Gustafskyrkans fastighet kan erbjudas.

Svenska Gustafskyrkan ligger centralt i Köpenhamn och är en levande församling med rikt utbud av gudstjänster, konserter och kulturevenemang. I regionen bor drygt 16 000 svenskar. Gustafskyrkan är en populär kyrka för dop och bröllop. Kyrkan, byggd 1911, ligger vackert intill Kastellparken, inte långt från ”den lilla havsfrun” vid havet.

Läs gärna mer om församlingen på https://www.svenskakyrkan.se/kopenhamn

Arbetsuppgifter

I tjänsten ingår att spela vid gudstjänster, kyrkliga handlingar, leda kör och ha ansvar för konsertverksamhet och kontakt med gästande körer och musiker. I tjänsten ingår även ansvar för viss föräldra- och barnverksamhet, såsom Barnens Lucia, barnkör och barnrytmik för små barn med föräldrar. Härutöver ingår även viss administration och PR-verksamhet. Som anställd i utlandskyrkan får du även vara beredd att hjälpa till med andra arbetsuppgifter som tillhör församlingsverksamheten, t.ex. i samband med traditionella fester och högtider, besök av gästande grupper och diakonala insatser.

Kantor- eller organistexamen. Erfarenhet av att vara körledare.
Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Tillträde
1 mars 2022. Tjänsten omfattar 100 % och gäller tillsvidare.

Övrigt
Denna anställning är en lokalanställning, vilket innebär att kyrkorådet i Köpenhamn är arbetsgivare och du kommer att få din lön i danska kronor.

Intervjuer kommer att ske i Köpenhamn under januari månad 2022.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av
Kyrkoherde Thomas Stoor, mobil 0045 25 56 22 45, eller thomas.stoor@svenskakyrkan.se

Kyrkomusiker Sara Hjort, mobil 0045 51 90 54 58 eller sara.hjort@svenskakyrkan.se

Välkommen med din ansökan senast den 1 december 2021 via mailadress thomas.stoor@svenskakyrkan.se