Svenska kyrkan i utlandet finns i 24 länder runt om i världen. Uppdraget är att finnas till för svenskar som befinner sig utanför Sveriges gräns. Vare sig man är ute på resa, arbetar eller bor utomlands behöver man ibland en fast punkt i tillvaron där man känner sig hemma och får tala sitt modersmål. En plats där man kan möta nya vänner och uppleva gemenskap och trygghet men också, inte minst viktigt, dela sorg och få stöd i svåra stunder. Utlandsförsamlingarna arbetar på samma sätt som en församling i Sverige. Gudstjänsten står i centrum och omsorgen om medmänniskan är en viktig del i arbetet. Personal och frivilliga besöker även svenskar på sjukhus, ombord på båtar och i fängelser.

Svenska kyrkan i utlandet söker komminister Frankfurt/Mobilpräst Europa

Svenska kyrkan i Frankfurt är en livaktig församling mitt i Europa. I församlingen finns en präst med ansvar för södra Tyskland.

Gudstjänsten är församlingens kärna. Församlingens arbete består även av diakonalt arbete, sp som uppsökande verksamhet, undervisning i barn, ungdoms och vuxengrupper.

Läs gärna mer om församlingen på www.svenskakyrkan.se/frankfurt.

Svenska kyrkan söker en präst med placering Frankfurt, som under två veckors perioder ca 5 gånger/år reser till de svenska församlingarna och verksamhetsplatserna i Europa.

Vilka är dina arbetsuppgifter?

Komministern tjänstgör även i Frankfurt och är underställd prästen i Frankfurt. Du är en del av arbetslaget och ca 30 % av din arbetstid är förlagd i Frankfurt.  Uppgifterna är sedvanliga prästuppgifter inom ramen för församlingens grundläggande uppgifter.

I uppdraget ingår också att att tillsammans med ideella på olika platser i Europa fira gudstjänst, utöva diakoni, mission och undervisning.

Vem är du?

Vi söker en präst som arbetat som präst minst 5 år efter prästvigning i Svenska kyrkan. Du har erfarenhet av att arbeta brett som präst, både med äldre och yngre. Du är inte rädd för att gå in i nya situationer och sammanhang. I uppdraget ingår diakonala arbetsuppgifter såsom hembesök, sjuk och fängelsebesök. Du är bekväm i ekumeniska sammanhang och ser det som en rikedom att få samverka med kollegor i andra syskonkyrkor.

Du är van vid att arbeta på egen hand, är kreativ och öppen och bra på att skapa relationer som kan motivera ideella att fortsätta arbetet lokalt när du inte är på plats.

Vi erbjuder

Anställningen är en lokalanställning, vilket innebär att kyrkorådet i Frankfurt är arbetsgivare. Kyrkokansliet är församlingen behjälplig i rekryteringen.

Tillträde till tjänsten är i januari 2023 Tjänsten har en förordnandetid på 2 år med möjlighet till förlängning upp till 5 år.

Intervjuer kommer att ske via länk i augusti 2022

Vill du veta mer?

Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till avdelningschef Rickard Jönsson som nås på 018-16 95 00 eller e-post rickard.jonsson@svenskakyrkan.se  eller biträdande avdelningschef Johanna Holmlund Lautmann som nås på 018-16 95 51 eller e-post johanna.holmlundlautmann@svenskakyrkan.se.

Låter det spännande?

Välkommen med din ansökan senast  den 27 juni 2022. Ansökan ska innehålla personligt brev, cv och kopia på prästbrev.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Frankfurt