Kalmar pastorat

Välkommen att söka tjänsten som kyrkoherde i alla tiders Kalmar! Vi erbjuder ett rikt gudstjänstliv och mångfacetterad verksamhet i en stad i ständig utveckling.

Om oss:
Kalmar pastorat består av fem stadsförsamlingar som totalt har drygt 22 000 medlemmar. I pastoratet finns ungefär 85 anställda medarbetare och många ideella krafter. I varje församling finns en kyrka och arbetslag med präster, diakoner, musiker, pedagoger och vaktmästare. I pastoratet finns också ett kansli med administrativa stödfunktioner inom till exempel ekonomi, HR, fastighet, kommunikation och IT. Här finns begravningsverksamhet med två stora kyrkogårdar och ett krematorium. Pastoratet ansvarar för verksamheten i Kalmar slottskyrka med en mängd vigslar och dop. Här finns också sjukhuskyrka, verksamhet inom kriminalvården, familjerådgivning och ett nära samarbete med Kalmar Stadsmission samt ett ekumeniskt arbete.

Tidigare kyrkoherden arbetade här under 17 år. Här finns nu ett kyrkoråd som välkomnar dig och ser fram emot att hitta vår roll tillsammans. Kalmar är en växande stad och det ger oss som kyrka stora möjligheter när vi ser framåt. Genom församlingsinstruktionen har vi en ambition om ett starkt ideellt medarbetarskap som ska vårdas och utvecklas.
Läs gärna mer om oss på www.svenskakyrkan.se/kalmar

Vi söker:
Vi söker dig som är en trygg och tydlig ledare. Du har en god social kompetens och gillar att samarbeta både inom och utom Svenska kyrkan. Du är trygg i att fatta beslut och att få medarbetare att arbeta åt samma håll. Du har visioner för framtidens kyrka och vill tillsammans med anställda, förtroendevalda och ideella medarbetare vara med och utveckla vårt arbete. Du har en tidigare erfarenhet som kyrkoherde.

Välkommen att söka tjänsten senast den 9 oktober. I din ansökan bifogas, förutom sedvanliga handlingar, såsom CV och personligt brev även prästbrev om var och när du gjorde ditt pastorsadjunktsår samt vilket utbildningsinstitut du studerat vid och vilket år.

Tillträde Efter överenskommelse
Ort Kalmar