Härnösands stift

Beskrivning

På Härnösands stifts stiftskansli arbetar vi för församlingarnas bästa. Vi verkar bland annat för att ha ändamålsenliga och hållbara förutsättningar att vara kyrka i dag, samtidigt som vi rustar för den kyrka vi vill se i framtiden. Här får du tillsammans med engagerade medarbetare driva utvecklingsarbete vad gäller såväl arbetsmetoder som processer.

Som enhetschef är du direkt underställd stiftsdirektor, du bidrar i stiftskansliets ledningsgrupp och dess utveckling av såväl organisation som verksamhet, och du har personal- och budgetansvar för din enhet. Enheten består i dagsläget av 12 medarbetare inom områden som administration, registratur, ekonomi, vaktmästeri, HR och kommunikation. Enheten ger verksamhetsstöd och service till två enheter med uppgifter inom främjande och tillsyn gentemot stiftets församlingar och pastorat, samt delvis till en enhet som förvaltar skog, mark och fonder.

Som enhetschef ansvarar du bland annat för:

• enhetens verksamhet, planering och budget
  • att genomföra medarbetar- och lönesamtal och allt i övrigt som kommer med ditt personalansvar
  • att samarbeta med medarbetare såväl inom som utanför den egna enheten samt i nätverk med andra stift och Svenska kyrkans nationella nivå
  • att tillsammans med kansliets ledningsgrupp skapa förutsättningar för kansliets medarbetare att utföra sitt uppdrag
  • att tillsammans med medarbetarna utveckla enhetens verksamheter.

Kvalifikationer och personliga förmågor

Vi söker en ledare med strategisk blick som vill utveckla stiftskansliets verksamhetsstöd. Vi vill att du är trygg i din ledarroll med god förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Du är kommunikativ, prestigelös och ser betydelsen av att skapa tillit. Du ser till helheten, bidrar till måluppfyllelse och du är strukturerad till din läggning.

Krav

•  Akademisk utbildning inom exempelvis ekonomi, HR, informationshantering, IT eller   motsvarande
  •  Chefserfarenhet inom liknande område
  •  Minst tre års erfarenhet av utvecklingsarbete
  •  Medlem i Svenska kyrkan

Utöver detta ska du ha:
Mycket goda kunskaper i Officepaketet

För att trivas hos oss behöver du dela Svenska kyrkans värderingar och känna engagemang för Härnösands stifts utveckling.

Meriterande

• Erfarenhet av arbete inom Svenska kyrkan
  • Ledarskapsutbildning
  • B-körkort

Arbetstider och tjänsteställe

Tjänsten är på heltid. Vi tillämpar årsarbetstid. Huvudsaklig arbetstid är måndag till fredag

08.00-16.45. Tjänsteställe är Härnösand, stiftskansliet. Arbete på obekväm arbetstid samt resor i tjänsten förekommer, ibland med övernattning.

Anställningsstart enligt överenskommelse.

Härnösands stift erbjuder dig

Vi erbjuder dig en trivsam miljö centralt placerad i Härnösand, stimulerande arbetsuppgifter och flexibla arbetstider. Vi månar om din professionella utveckling och uppmuntrar olika slags kompetensutveckling. Som anställd inom Svenska kyrkan får du tjänstepension. Vi erbjuder även förmåner som årlig friskvårdpeng, en timme friskvård i veckan och tillgång till företagshälsovård.

Kontaktpersoner

Mer information om tjänsten lämnas av Anneli Hällgren, stiftsdirektor, tel: 0611- 254 49, e-post: anneli.hallgren@svenskakyrkan.se.

Löneform Enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad 37,75 t/v