Härnösands stift

Är du präst som har erfarenhet att arbeta med själavård och andlig fördjupning, är det dig vi söker!

I Härnösands stift är vi välkomnande och rekryterande i syfte att erbjuda evangeliets budskap om tro, liv och kallelse på ett sätt som talar till människor i vår tid. Genom att förbereda för den kyrka vi vill se i framtiden bedriver vi ett utvecklingsarbete grundat i teologi och existentiell reflektion.

På Härnösands stiftskansliet arbetar ca 50 medarbetare. Tjänsten som stiftsadjunkt för själavård och andlig fördjupning är placerad på enheten för Tro och liv där ytterligare 13 medarbetare finns, med huvudsakliga arbetsuppgifter att främja församlingarna inom den grundläggande uppgiften.

För att passa i rollen är du en person som initierar, driver och följer upp ditt ansvarsområde i dialog med kollegor. Du har god social kompetens och du bidrar i en lärande miljö. Du kan arbeta självständigt likaväl som i grupp.

I arbetsuppgifterna ingår att samordna och främja:

• Jourhavande präst och finska telefonjouren.
  • Andlig vägledning i ignatiansk anda.
  • Andlig fördjupning.
  • Fortbildning.

Du kommer att ingå i ett team med två stiftsadjunkter, en stiftsadjunkt för pilgrim och en stiftsadjunkt för själavård som har ansvar för personalsjälavård, institutionssjälavård och arbetshandledning.
För att bygga stabilitet och långsiktighet arbetar vi i nära samarbete där du förväntas kunna utföra arbetsuppgifter inom teamet.

KVALIFIKATIONER

Krav:

• Präst enligt Svenska kyrkans ordning med minst fem års erfarenhet i tjänst.
  • Gedigen erfarenhet att av att arbeta med själavård, Jourhavande präst och andlig vägledning.
  • Dokumenterad fortbildning i själavård.
  • B-Körkort.

Utöver detta ska du ha:

• Goda kunskaper i Office 365.
  • Goda kunskaper i engelska.

Vi vill att du identifierar dig med kansliets kärnvärden:

Integritet – Vi är objektiva, sakliga och konsekventa

Engagemang – Vi är intresserade, nyfikna och stödjande

Lärande – Vi är öppna, utvecklande och ansvarstagande

Meriterande om du har:

• Vidareutbildning (motsvarande steg 1 psykoterapi) arbetshandledning, andligvägledningsutbildning och retreatutbildning.
  • Erfarenhets av liknande arbete.
  • Erfarenhet av att leda processer självständigt, genom exempelvis verksamhetsansvar eller projektledning.
  • Erfarenheter från andra delar av Svenska kyrkan på lokal nivå, stiftsnivå eller nationell nivå.

Arbetstider och tjänsteställe

Tjänsten är 100% tillsvidareanställning. Vi tillämpar årsarbetstid.
Tjänsteställe är stiftskansliet i Härnösand.
Arbete på obekväm arbetstid samt resor i tjänsten förekommer, ibland med övernattning.
Anställningsstart enligt överenskommelse.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och erfarenhet.

Välkommen med din ansökan!

Löneform Enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad 100 %