Umeå pastorat

Nu går en av våra fantastiska pedagoger vidare till nya utmaningar och vi söker dig som kan komplettera vårt arbetslag.

Tegs församling är stort till ytan och rymmer både stad och landsbygd i en härlig mix! Tegskyrkan ligger på södra sidan om älven, nära centrala stan och kallades Himlaborgen på Teg när den byggdes, och det är lätt att förstå varför. Den är stor och den står stark mitt på Teg. Här delar kyrka, församlingsgård och kontor plats. Församlingen har även en distriktskyrka i Röbäck, där närhet och det lilla sammanhanget är talande.

Vår församling arbetar med öppenhet, gemenskap och värme - i vår församling ska alla kunna hitta sin plats. Kanske kan även du som församlingspedagog hitta din plats i vår församling?

Om arbetet

Arbetet som församlingspedagog i Tegs församling innebär att arbeta med ungdomar och unga vuxna samt konfirmander. Detta gör vi tillsammans i utvecklande team där samarbete är viktigt och nya idéer värdesätts.

Om dig

Vi söker dig som har församlingspedagogexamen eller högskoleexamen inom pedagogik med erfarenhet av arbete inom Svenska kyrkan. Du har erfarenhet av att arbeta med ungdomar och känner dig trygg att förmedla kristen tro till människor i alla åldrar. Vidare har du en god administrativ förmåga och vana av att arbeta med olika digitala lösningar.

Det är meriterande om du har musikalisk kompetens och spelar något instrument.

För att lyckas i rollen behöver du vara pedagogisk, lyhörd och skicklig i samarbetet med skolor, rektorer, fältgruppen, ungdomar och unga ledare samt arbetskamrater. Du behöver också ha intresse för och kunskaper om att driva större satsningar med många deltagare i olika åldrar. Vi värdesätter förmåga att bidra med nya idéer i långsiktiga perspektiv för att utforma visioner och mål, samt driv, uthållighet och engagemang för att uppnå dessa.

Vi är övertygade om att olikheter inom en grupp är en styrka och värdesätter därför våra olika erfarenheter och perspektiv – och är nyfikna på vad just du kan bidra med! I dagsläget består vår arbetsgrupp till största del av kvinnor och uppmuntrar därför särskilt dig som inte identifierar dig som kvinna att skicka in en ansökan.

Vi utgår från att du delar Svenska kyrkans värdegrund och är medlem i Svenska kyrkan då detta är ett krav för tjänsten.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100%. Arbete på kvällar och helger förekommer. Tillträde sker 4/9 2023 eller enligt överenskommelse.

Svenska kyrkan i Umeå utgörs av sex församlingar som samverkar inom Umeå pastorat. I pastoratet finns också ett kansli med gemensam fastighets- och kyrkogårdsförvaltning, administration och bokning, HR-funktion samt kommunikationsenhet. Där finns också en gemensam Diakonicentral.

Vi ser fram emot din ansökan!

Tillträde 4/9 2023
Ort Umeå