Svenska kyrkan i utlandet finns i 24 länder runt om i världen. Uppdraget är att finnas till för svenskar som befinner sig utanför Sveriges gräns. Vare sig man är ute på resa, arbetar eller bor utomlands behöver man ibland en fast punkt i tillvaron där man känner sig hemma och får tala sitt modersmål. En plats där man kan möta nya vänner och uppleva gemenskap och trygghet men också, inte minst viktigt, dela sorg och få stöd i svåra stunder. Utlandsförsamlingarna arbetar på samma sätt som en församling i Sverige. Gudstjänsten står i centrum och omsorgen om medmänniskan är en viktig del i arbetet. Personal och frivilliga besöker även svenskar på sjukhus, ombord på båtar och i fängelser.

Svenska kyrkan i Paris söker administratör/kommunikatör

Vår verksamhet

Svenska Sofiaförsamlingen i Paris är Sveriges första utlandskyrka sedan 1626. Kyrkan är centralt belägen i 17e arrondissement i Paris. Byggnaden som är ett kulturarv ritades av arkitekten Gustav Adolf Falk och invigdes 1913.
Sofiakyrkan är en viktig mötesplats för de svenskar som bor i Paris med omnejd men även för tillresande personer som vill besöka kyrkan. Kyrkan firar gudstjänster, erbjuder barnaktiviteter, seniorluncher, samtalsgrupper, körsång och har en aktiv besöksgrupp. Församlingslivet präglas av en diakonal grundhållning samt en kontinuerlig ambition att utveckla det redan omfattande arbetet med volontärer. Firandet av svenska högtider är också en viktig del av församlingens liv och julbasaren är en av årets höjdpunkter som besöks av tusentals fransmän.
Svenska kyrkan ingår i det nätverk av tiotal svenska institutioner som finns representerade i Paris.

Dina arbetsuppgifter

I tjänsten ingår en halvtidstjänst som administratör i församlingen i Paris där du är spindeln i nätet och har det delade ansvaret för församlingens interna och externa arbete tillsammans med övrig personal. Den andra halvtidstjänsten som kommunikatör består av att vara kommunikationsstöd till svenska kyrkans utlandsförsamlingar.

Arbetsuppgifterna är bland andra:

• Bistå och ge service åt församlingens medlemmar och de personer som vänder sig till kyrkan
  • Redaktionellt ansvar för nyhetsbrev, hemsida och sociala medier
  • Projektledare för julbasaren
  • Ansvar för församlingens volontärverksamhet
  • Administrativt stöd till kyrkoherden
  • Löpande administration som medlemsavgifter, fakturering och korrespondens
  • Vara utlandsförsamlingarnas kontaktperson kring kommunikationsarbete
  • Samordna och genomföra digitala kommunikationsinsatser med stöd från SKUT
  • Producera kommunikationsmaterial och publicera innehåll på externwebb, nyhetsbrev och sociala medier till utlandsförsamlingarna och utlandskyrkans nationella konto.

Dina kvalifikationer

Vi ser att du:

• gärna har eftergymnasial utbildning inom administration, kommunikation eller ekonomi
  • har hög social kompetens, är mötes- och samarbetsinriktad och arbetar relationsbyggande
  • är idérik och har förmåga att organisera och genomföra församlingsaktiviteter självständigt
  • har erfarenhet av att producera textmaterial till olika kanaler, som hemsida, sociala medier och nyhetsbrev
  • har mycket god förmåga att utrycka sig på svenska, franska och engelska i både tal och skrift
  • goda kunskaper i Officepaketet
  • van att arbeta i publiceringsverktyg som EditNews, Episerver eller liknande
  • har erfarenhet av administrativt arbete

Det är meriterande om du:

• har erfarenhet av att arbeta med ideellt arbete
  • har erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation
  • har erfarenhet av att arbeta inom svenska kyrkan

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Din kompetens

Vi söker dig som vill bidra till att Sofiakyrkan i Paris fortsätter att vara en levande församling och som också vill vara en röst för hela svenska utlandskyrkan. I den här rollen lägger vi stor vikt vid din personlighet och söker därför dig som är kommunikativ, lösningsorienterad och ansvarsfull. Som person ska du ha lätt för att samarbeta, vara lyhörd och trivas med att arbeta med människor. Du ska heller inte vara rädd för att kavla upp armarna vid behov.
Vidare är du strukturerad och kan självständigt sätta upp mål, driva och genomföra olika projekt.

Vi erbjuder

Tillsvidareanställning på heltid, som föregås av sex månaders provanställning, med tillträde 1 september 2024. Arbetstiden är 35 timmar där vissa kvällar och helger ingår. Arbetet utförs på plats i Svenska kyrkan 9, rue Méderic 75017 Paris.
Du får gärna ha körkort B.

Eftersom samtliga anställda inom Svenska kyrkan i utlandet arbetar med barn och ungdomar kommer arbetsgivaren begära utdrag ur belastningsregistret av slutkandidaten. Sökande ska själv beställa utdraget via Polisens hemsida. Observera att handläggningstiden är ca 2 veckor.

Vill du veta mer?

För mer information om tjänsten, kontakta gärna:
Kyrkoherde Maria Bråkenhielm, maria.olofsdotterbrakenhielm@svenskakyrkan.se

Kyrkorådets ordförande Mikael Cleverstam, mikael.cleverstam@gmail.com

Vill du jobba med oss?

Välkommen att skicka din ansökan med CV och personligt brev senast 1 juni till
paris@svenskakyrkan.se

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Anställningsform Tillsvidare med provanställning
Ort Paris