Svenska kyrkan finns på olika platser i världen. Uppdraget är att vara kyrka och erbjuda diakonala möten för människor med svenskspråkig identitet utanför Sveriges gräns.

Utlandsförsamlingarna arbetar på samma sätt som en församling i Sverige med samma uppdrag i gudstjänst, undervisning, mission och diakoni.

Diakon till Svenska kyrkan i London

Svenska kyrkan i London har i mer än 300 år varit en plats för gemenskap, glädje och delande. Mötesplatserna är många från Öppet Hus och söndagsskola, konfirmander och Ung i London till gudstjänster, körer, syjunta, torsdagsträffar, konserter, sopp- och seniorluncher. Många möten i kyrkan och caféet, men även hembesök, sjukbesök, skolbesök och hjälp till många svenskar i nöd, är vår vardag. Söndagar och festdagar firar vi med glädje; såväl julmarknad, Lucia och kyrkliga handlingar.

Vi samlar svenskar till gemenskap och gudstjänst. Vi har en kyrka, Ulrika Eleonora i London och också ett flertal verksamhetsplatser runt om på de brittiska öarna. I församlingen finns, förutom ett arbetslag med anställda, många hundra ideella medarbetare.

Som diakon i London, Ulrika Eleonora församling, ingår du i ett team av medarbetare. För närvarande består arbetslaget av vikarierande präster, diakon, musiker, husmor, assisterande husfar, ekonom, administratörer och fundraiser. I nuläget rekryterar vi komminister, församlingspedagog och vaktmästare.

Läs gärna mer om församlingen på svenskakyrkan.se/London.

Diakonerna har ett gemensamt ansvar för den befintliga diakonin samt att utveckla det diakonala arbetet i församlingen. I arbetsuppgifterna ingår bland annat samordning av ideella medarbetare, hembesök, sjukbesök, själavårdssamtal, andakter, delaktighet i församlingens olika mötesplatser samt vissa resor till övriga verksamhetsplatser. Du deltar vid större arrangemang såsom julmarknad och luciagudstjänster samt bistår i övrig församlingsverksamhet.

Du har arbetat som diakon i församling inom Svenska kyrkan i minst fem år. Du har goda kunskaper i engelska motsvarande B2 nivå och är villig att anskaffa ett intyg inför ansökan om arbetstillstånd. Du uppskattar ett varierande och omfattande arbete med att bygga församling och förmedla evangeliet om Jesus Kristus i ord och handling.

Flexibilitet och service står i fokus och rollen kräver en kulturell och ekumenisk medvetenhet samt ett gott ledarskap som skapar engagemang och delaktighet inte minst i mötet med våra hundratals ideella medarbetare. Som person är du social, trygg och stabil. Du är välorganiserad och lockas av både möjligheter och utmaningar. Du är inriktad på samarbete med andra såväl ideella som anställda och du arbetar i nära samarbete med församlingens andra diakon.

Tillträde

Visstidsanställning på heltid med tillträde våren 2022 beroende på visum- och arbetstillstånd.

Övrigt

Diakonen anställs lokalt av Svenska kyrkan i London.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av

Tf. Kyrkoherde Tuulikki Koivunen Bylund som nås på rector@swedishchurch.com och tel.+44(0)7510 931321 eller av kyrkorådets ordförande Madelaine Mason som nås på chairmadelaine@swedishchurch.com och tel.+44(0)7956 270802

Välkommen med din ansökan senast den 7 december 2021 till rector@swedishchurch.com. Ansökan ska innehålla personligt brev, cv och kopia på diakonbrev.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Tillträde Snarast enligt överenskommelse