Umeå pastorat

Umeå stads kyrka, Umeå stadsförsamling

På grund av föräldraledighet söker vi nu en vikarierande musiker till Umeå stads kyrka. En tjänst med fokus på gudstjänster och kyrkliga handlingar. Låter det intressant? Läs vidare!

Om församlingen och arbetet

Umeå stads kyrka ligger i centrala Umeå och präglas av ett rikt gudstjänst- och musikliv. Gudstjänsterna är välbesökta och det finns en sjungande församling. Tjänsten har en tyngdpunkt på gudstjänster och kyrkliga handlingar. Umeå stadsförsamling har fyra kyrkor där Umeå stads kyrka tillsammans med Ersbodakyrkan, Västerslättskyrkan och Ersmarkskyrkan omfattar både Umeå stadskärna och bostadsområden i Umeås ytterkanter. Umeå stadsförsamling är med sina 34 000 invånare Västerbottens största församling. Umeå stadsförsamling har ungefär 40 anställda som befinner sig i starten att arbeta utifrån ett syftesdrivet och tillitsbaserat organiserande.

I kyrkan finns två orglar från Grönlunds orgelbyggeri. En på 3 manualer och 36 stämmor från tidigt 60-tal och en på 2 manualer och 18 stämmor i svensk romantisk stil invigd 2011. En mindre flygel från Steinway och en 2-manualig cembalo från Tornedalens cembalobyggeri. I församlingsgården Öst på stan bedrivs en stor del av verksamheten och är arbetsplats för arbetslaget som arbetar i tre olika team. Du kommer tillsammans med präst, organist, musikpedagog och vaktmästare ingå i teamet ”Kyrkorum och kultur” med ett särskilt uppdrag att utveckla just kyrkorummet och att möjliggöra olika insatser inom kulturens område.

Du kommer att vara en del av arbetslaget i Umeå stads kyrka/Församlingsgården. I uppdraget ingår att:

• Spela vid gudstjänster, främst i Umeå stads kyrka, såväl söndagar och under veckan
  • Spela vid kyrkliga handlingar, ofta i begravningskapellen men också i pastoratets olika kyrkor
  • Konsertverksamhet. Hålla egna orgelkonserter samt planera och genomföra konserter med övriga musiker
  • Vara repetitionspianist för Oratoriekören
  • Orgelundervisning
  • Leda en ”sång-till-hälsa-kör” för daglediga
  • Instrumentvård

Vi söker dig med kyrkomusikexamen på B-nivå eller C-nivå eller utbildning som bedöms som likvärdig. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi ser gärna att du tycker om att skapa nya kontakter, är flexibel och trygg.

Vi utgår från att du delar Svenska kyrkans värdegrund och är medlem i Svenska kyrkan.

Tjänsten är ett vikariat på 100 % med tillträde snarast.

Svenska kyrkan i Umeå utgörs av sex församlingar som samverkar inom Umeå pastorat sedan 2014. I pastoratet finns också ett kansli med gemensam fastighets- och kyrkogårdsförvaltning, administration och bokning, HR samt kommunikationsenhet.

Vi ser fram emot din ansökan!

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningen avslutas 2023-12-31