Norrköpings pastorat

Svenska kyrkan i Norrköping består av fyra stora församlingar, kyrkogårdsverksamheten, kansliet och utvecklingsenheten. Hos oss jobbar ca 250 medarbetare, drygt 100 förtroendevalda och hundratals ideella medarbetare. Tillsammans brinner vi för att bidra till ett gott liv för alla i Norrköping. Vi är måna om en god arbetsmiljö och jobbar för att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och gemenskap. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde. Läs gärna mer om vår verksamhet: www.svenskakyrkan.se/norrkoping

Nu finns det möjlighet att bli en del av ett positivt och kreativt sammanhang för människor i livets alla skeenden. Vi söker dig som vill ha ett särskilt ansvar för vårt arbete med ideella medarbetare och som tycker om att samverka med andra aktörer i närsamhället.

Om tjänsten

Som diakonimedarbetare hos oss kommer du att arbeta med det löpande sociala och diakonala arbetet och församlingens gudstjänstliv. Du har ett särskilt samordningsansvar för vårt arbete med ideella medarbetare. I dina uppgifter ingår även samverkan med föreningar och andra aktörer i närsamhället, arbete mot äldreboenden, att leda andakter samt att ha samtal och leda samtalsgrupper. Tjänsten är placerad i Söderledskyrkan i stadsdelen Vilbergen men tjänstgöring sker vid behov i hela Borgs församling.

Utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som har ett socialt/diakonalt engagemang. Vi ser gärna att du är diakonvigd enligt Svenska kyrkans ordning, men vi vill även att du med annan social/diakonal/pedagogisk utbildning känner dig kallad att söka.

• Du har några års erfarenhet av församlingsarbete i Svenska kyrkan
  • Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med ideella medarbetare, samverkan med andra aktörer och samordning av verksamheter.
  • Du är nyfiken på människor och har lätt för att möta människor med olika bakgrund.
  • Du är flexibel med förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du har ett eget driv och förmåga att ta eget ansvar.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi förutsätter att du tillhör Svenska kyrkan och delar dess värderingar. För tjänsten krävs körkort och tillgång till bil.

Om församlingen

Borgs församling är en av fyra församlingar inom Norrköpings pastorat. Hos oss får du möjlighet att vara en del i ett stort och härligt arbetslag på cirka 30 anställda medarbetare och många ideella och förtroendevalda. Församlingen har ca 22 000 kyrkotillhöriga och består av både stad och landsbygd, äldre kyrkor och moderna kyrkobyggnader och församlingslokaler.

Anställningsform och tillträde

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 % med placering i Söderledskyrkan. Tillträde på tjänsten 19 augusti 2024 eller efter överenskommelse.

Information

Upplysningar om tjänsten lämnas av församlingsherde Lena Bohman, tel. 011-24 11 01 eller chefsassistent Maria Skärlund, tel. 011-24 11 21.

Välkommen med din ansökan senast den 2 april 2024.

Ort Norrköping
Län Östergötlands län