Göteborgs domkyrkopastorat

Göteborgs domkyrkopastorat består av sex församlingar i centrala Göteborg. Här bor 75 000 människor, och 60 000 personer har sitt dagliga arbete i innerstaden.

I Domkyrkopastoratet finns ett 100-tal personer anställda inom ett stort antal professioner. Som del av Domkyrkopastoratet är Haga en av Göteborgs innerstadsförsamlingar: Hagakyrkan ligger i direkt anslutning till både skolor och universitet och Hagas mysiga och berömda shoppingstråk.

Vi söker nu en diakon till vårt arbetslag i Haga församling. Vi är stolta över vårt härliga arbetslag, ett engagerat församlingsråd och en arbetsmiljö som präglas av öppenhet och en vilja att hjälpas åt. Varmt välkommen till vårt team i Haga!

Göteborgs domkyrkopastorat söker

Diakon (100%)

med placering i Haga församling

Vi söker dig som vill fortsätta att utveckla det diakonala arbetet i Göteborgs domkyrkopastorat och Haga församling.

Vilka är vi

Haga församling präglas av öppenhet och vilja att finnas till för det omgivande samhället som finns i en alltmer gentrifierad stadsdel i centrala Göteborg. Haga var den första församlingen i Göteborgs Stift som tilldelades regnbågsnyckelmärkningen. En ny järnvägsstation under Haga kyrkoplan kommer att stå klar om några år vilket innebär nya möjligheter att vara kyrka i storstad.

I Haga finns även Universitetskyrkans verksamhet som bedrivs av flera pastorat tillsammans. Flera tusen människor kopplade till universitetet rör sig i stadsdelen varje dag.

Församlingen har under flera år haft en tydlig musikprofil med bl. fem körer, varav tre barn- och ungdomskörer och två vuxenkörer.  Nu vill vi nå fler barn och ungdomar i deras vardag och bedriva ett utåtriktat arbete mot skolor.

Sedan 2020 delar Haga församling församlingsherde med Tyska församlingen.

Ditt uppdrag

I din roll som diakon arbetar du med traditionella diakonala uppgifter i församlingen, främst kopplade till verksamhet för barn och familjer inkl. ekonomisk hantering. Du är även en del av det pastoratsgemensamma diakonala arbetet med en gemensam diakonal mottagning i Domkyrkan. Det innebär att du, utöver kontaktbyggande med externa parter, kommer att ha god samverkan med andra diakoner inom pastoratet.

Du kommer även att finnas med som resurs i de pastoratsgemensamma verksamheter riktade mot grundskolor och konfirmander. Du kan således komma att finnas med på ett av våra årliga populära sommarläger.

Dina kvalifikationer

För tjänsten krävs att du är vigd diakon inom Svenska kyrkan och meriterande är erfarenhet från diakonalt arbete riktat mot barn och familjer, samt psykisk ohälsa bland unga.

Dina egenskaper

Du kan arbeta både självständigt och i samverkan med kollegor och med andra aktörer utanför kyrkan, vilket innebär att du har en god kommunikativ förmåga och du har ett tillitsfullt förhållningssätt i mötet med människor. Du fattar egna beslut och orienterar dig i svåra situationer, dvs du är lyhörd och trygg. Du har ett intresse och driv för samverkan, delaktighet och arbete med ideella. Du har vana av att tjänstgöra i söndagens gudstjänst och leda andakter.

Information om uppdraget

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100%. Eventuellt kan provanställning komma att tillämpas. Tjänstgöring på sen eftermiddagar/kvällar förekommer 1-2 ggr/veckan då både diakonen och komministern ska finnas tillgängliga för människor med samtalsbehov på väg hem från jobbet.

Helgstjänstgöring förekommer främst i samband med gudstjänster för stora och små (1-2 ggr/månaden) samt i det pastoratsgemensamma konfirmandarbetet där det även kan vara fråga om ett 3 veckors läger på sommaren.

Sista ansökningsdag är den 12 maj 2024. Urval sker löpande med intervjustart i maj månad. Vänligen ange löneanspråk i din ansökan.

Du måste uppvisa utdrag ur belastningsregistret.

Välkommen med din ansökan snarast möjligt.

Tjänsten söker du här; www.varbi.com

Vid frågor är du varmt välkommen att kontakta oss och vi ser fram emot din ansökan.

Vi undanber oss erbjudanden från annonsörer och rekryteringsföretag.

Ort Göteborg
Län Västra Götalands län