Svenska Kyrkan

Beskrivning

Svenska kyrkan i Partille omfattar hela Partille kommun och består av tre församlingar och en kyrkogårdsförvaltning. Sammanlagt har vi 25 byggnader. Vi har idag cirka 100 anställda och 300 ideella medarbetare. Vår controller kommer att vara föräldraledig från maj 2024 till februari 2025 och vi söker nu efter dig som under den här tiden kan ta ett övergripande ansvar för det ekonomiska arbetet i pastoratet. Du ansvarar tillsammans med kyrkoherden för pastoratets ekonomi.

Ditt ansvar är att planera och organisera arbetet inom ekonomiområdet. Det innebär bland annat upprätta prognoser, analysera, följa upp, tolka och utvärdera pastoratets ekonomiska siffror i frågor som rör budget, bokslut, redovisning och finansiering. Du ansvarar för finans- och likviditetsarbetet i pastoratet. Ekonomiska utredningar, internkontroll och interna processer är även en självklar del i arbetet. I tjänsten ingår också att förmedla resultatet inom organisationen, till ledningen och styrelse samt att vara ett bollplank till chefer och andra beslutsfattare gällande frågor inom ekonomi och skatt.

Du kommer att arbeta nära cheferna och staben med kyrkoherden som närmsta chef.

Vi tror att du som söker har

• Minst tre år eftergymnasial utbildning inom ekonomi. (krav)
  • Flera års relevant arbetslivserfarenhet alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
  • Kunskaper inom redovisningsprogram
  • Goda systemkunskaper krävs, främst i Excel men även i Office-paketet i allmänhet.
  • Meriterande med erfarenheter av Eniac´s Aveny.
  • Erfarenhet från Svenska kyrkan är starkt meriterande, lika så vanan att arbeta i en förtroende-/politiskt styrd organisation.
  • Mycket god svenska i tal och skrift.
  • Stor vana av digitala verktyg

Som person är du analytisk och kvalitetsmedveten. Du kan arbeta både självständigt och tillsammans med ekonomiassistent för att leverera bästa stödet till ledning och verksamhet. Du har en egen drivkraft att strukturera, planera och genomföra på ett effektivt sätt. Du tar ansvar både för egna uppgifter och för god samverkan. Du levererar inom utsatt tid. Din förmåga att kommunicera kommer vara en framgångsfaktor i ditt arbete.

Vi förutsätter att du kan identifiera dig med Svenska kyrkans kultur och värderingar som bygger på kristen tro och tradition.

Vi erbjuder dig:

Ett omväxlande arbete

• Ett 9 månaders vikariat på 100 %; 13 maj 2024 – 21 februari 2025.
  • Kompetensutvecklingsinsatser, friskvård, medarbetarsamlingar mm.
  • Individuell och differentierad lönesättning
  • Arbetstiden är dagtid
  • Tjänsten är centralt placerad i Partille, promenadavstånd till kollektivtrafiken

Verkar detta intressant?

Lär känna oss på:

www.svenskakyrkan.se/partille

www.svenskakyrkan.se/partillekyrkogardsforvaltning

Leta upp oss på Facebook:
Svenska kyrkan i Partille

Tveka inte att ansöka redan idag. Sista ansökningsdatum är söndagen den 25 februari 2024. Ansökan sker via vårt rekryteringssystem Varbi, observera att vi endast tar emot ansökningar den vägen.

Om du har frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta

Kyrkoherde Mattias Algotson, mattias.algotson@svenskakyrkan.se

Vision – Lars Svernling, lars.svernling@svenskakyrkan.se