Södertälje pastorat

Vi söker nu en redovisningsekonom till Södertälje pastorat. Vi befinner oss i en expansionsfas där vi behöver stärka upp inom området ekonomi. Vill du axla en spännande och utvecklande roll och hjälpa vår ekonomifunktion att växa? Vi söker dig som har hunnit skaffa dig en gedigen erfarenhet inom redovisning och bokslut och är sugen på att lära dig ännu mer.

Svenska kyrkan i Södertälje har drygt 100 anställda i kyrklig verksamhet och på kyrkogårdsförvaltningen. Som redovisningsekonom ingår du tillsammans med controller, redovisningsekonom, löneadministratör och ekonomiassistent i en grupp som stödjer Södertälje pastorat och kyrkogårdsförvaltningen i ekonomiska frågor. Vi säljer även ut ekonomitjänster till omkringliggande församlingar genom vår Servicebyrå vilket gör att du ska trivas i en roll där du är serviceinriktad och vill komma med förslag på lösningar till våra kunder.

Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av:

• Ansvar för kund- och leverantörsreskontra
  • Löpande bokföring och kontoavstämningar
  • Ekonomiska analyser
  • Årsbokslut och budget
  • Rapportering till myndigheter, SCB, revisorer etc.
  • Kontinuerligt arbeta för att förbättra rutiner och processer

Vi ser gärna att du har en YH-/ Universitetsutbildning inom ekonomi eller motsvarande med 5 års erfarenhet av liknande arbete. Som person är du noggrann, ansvarstagande, strukturerad och van vid att jobba med givna deadlines. Du drivs av att ha varierande arbetsuppgifter, du är självgående, ordningsam och vet hur redovisningsflödet från ax till limpa bör och kan se ut. Vidare är du en lagspelare med god samarbetsförmåga och social kompetens. Du uttrycker dig utan svårigheter på svenska i tal och skrift. Du har goda kunskaper i Excel och har lätt för att tillägna dig och arbeta i olika ekonomiska system.

Tjänsten är på heltid med goda utvecklingsmöjligheter. Vi sitter på en central adress i Södertälje med bra tåg- och bussförbindelser.

Läs mer på www.svenskakyrkan.se/sodertalje

Mer information: Kyrkoherde Ralph Sjöholm 070-6745212 ralph.sjoholm@svenskakyrkan.se

Intervjuer sker löpande, men sista ansökningsdag är 18 augusti 2022

Tillträde enligt överenskommelse