Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Vår verksamhet

Svenska kyrkan är med sina 5,6 miljoner medlemmar Sveriges största medlemsorganisation. Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ på nationell nivå och dess 251 ledamöter väljs av medlemmarna. Kyrkomötet beslutar om sådant som är gemensamt för hela Svenska kyrkan. Kyrkomötets förhandlingar leds av ett presidium (ordförande och sekreterare) som kyrkomötet har valt.

Administrativ chef för kyrkomötet är placerad på enheten kyrkomöte, kyrkostyrelse och kyrkoval på rättsavdelningen. Välkommen till en enhet där vi har roligt på jobbet, arbetar med tydliga processer och mot gemensamma mål på ett professionellt sätt.

Dina arbetsuppgifter

Som administrativ chef för kyrkomötet har du ett övergripande ansvar för kyrkomötets arrangemang, årsprocesser och utvecklingsarbete i nära dialog med enhetschef, handläggare och presidium. Du kommer att ansvara för kyrkomötets genomförande, inklusive lokal- och teknikbehov. Du tjänstgör i kyrkomötets presidium och deltar i presidiets gemensamma överläggningar med kyrkostyrelsen och biskopsmötet.

I rollen ingår att samordna och arbetsleda arbetet som utförs i kyrkomötets kansli och ansvara för samverkan mellan kansliet och kyrkomötets presidium. I uppdraget ingår operativa arbetsuppgifter för att kvalitetssäkra kyrkomötets dokument. Du kommer att ha ett delegerat ansvar för delar av ekonomi och arbetsmiljö. Du säkerställer kyrkomötets personal- och fortbildningsbehov efter samverkan med kyrkokansliets ledningsgrupp och andra chefer. Vidare ansvarar du för upphandling av kyrkomötets IT- och teknikbehov och andra leverantörstjänster, samt samordnar kyrkomötets säkerhetsfrågor.

Din kompetens

Du har en universitets- eller högskoleutbildning inom det samhällsvetenskapliga området. Vi vill att du har väl dokumenterad erfarenhet av arbets- och projektledning inom ideell eller offentlig verksamhet. Du har god förståelse för formella beslutsprocesser i en demokratiskt styrd organisation. Erfarenhet av att jobba med förtroendevalda i beslutande organ är meriterande.

Arbetet sker tidvis under högt tryck och kräver att du är relationsskapande, stresstålig och har förmåga att självständigt fatta beslut när så krävs. Din goda samarbetsförmåga gör att du skapar ett gott arbetsklimat för medarbetare och kollegor. Meriterande är om du har erfarenhet av chefs- och ledarskap samt erfarenheter av arbetsmiljöfrågor, ekonomisk planering och uppföljning av verksamhet.

Då kyrkomötets verksamhet är textnära har du lätt att uttrycka dig i tal och skrift. Textgranskningsvana kommer att underlätta ditt och övriga medarbetares arbete.

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Vi erbjuder

Tillsvidareanställning på heltid med tillträde 1 februari 2023.

Vill du veta mer?

För mer information, kontakta enhetschef Maria Enarsson, 070-60 20 710 (tillgänglig t.o.m. 13 september) eller Nils Warmland 018-16 95 49.

Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan via länken nedan.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Tillträde 1 februari 2023
Ort Uppsala