Örgryte pastorat

Vill du leda en församling med rikt gudstjänstliv och stor vardagsverksamhet?

Nu söker vi församlingsherde till Sankt Pauli församling i Örgryte pastorat.

Beskrivning

Församlingen består av stadsdelarna Olskroken och Lunden i Göteborg. Här finns ett stort engagemang med många ideella medarbetare. Församlingen samlar varje vecka ett stort antal människor i alla åldrar till gudstjänst. Det som utmärker gudstjänsten är kärlek till liturgin, sången, förkunnelsen och Guds ord samt en väl uppbyggd söndagsskoleverksamhet.

Som församlingsherde ansvarar och leder du församlingens verksamhet.  Du arbetsleder ca 12 medarbetare med olika professioner. På kyrkoherdens delegation sitter du i församlingsrådet och du ingår i pastoratets ledningsgrupp.

Din arbetsplats kommer vara i Sankt Pauligården i anslutning till Sankt Pauli kyrka..

Vi söker dig som:

• Vill vara chef, har goda ledaregenskaper, har integritet och är trygg med uppgiften.
  • Är ansvarstagande, självständig och har god samarbetsförmåga.
  • Delar vår vision att bejaka och ge utrymme för de olikheter som finns i pastoratet.
  • Är utåtriktad och kommunikativ som person med både teologiskt djup och en vilja att vara församlingens ansikte utåt.
  • Kan bejaka, möta, utmana och fördjupa de olika fromhetstraditioner som idag sätter sin prägel på församlingen.
  • Har visioner och vilja att hålla ihop och utveckla församlingslivet  som en del av Örgryte pastorat.
  • Lever i ett personligt lärjungaskap i kärlek, bön och gudstjänstliv.

• Du är prästvigd med flera års erfarenhet.
  • Du har en chef- och ledarskapsutbildning eller motsvarande utbildning som bedöms likvärdig samt flerårig chefserfarenhet.

Villkor

• Tillsvidareanställning, 100 %.
  • Tillträde 15 augusti 2023 eller efter överenskommelse.
  • Medlem i Svenska kyrkan.
  • Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
  • Intervjuer planeras till 14 april.

Om Örgryte pastorat

Örgryte pastorat består av församlingarna Björkekärr, Härlanda, Sankt Pauli och Örgryte i östra delen av centrala Göteborg. Här finns ett rikt och varierat gudstjänst- och församlingsliv. Tillsammans rymmer församlingarna en blandad skara människor som vill dela kyrkans tro och liv. Vi vill se detta som en rikedom där evangeliet kan uttryckas och ta form på många olika sätt, och vi är övertygade om att fler människor då nås.

Pastoratet driver en förskola och ett fritidshem. På Östra sjukhuset och Drottnings Silvias barn- och ungdomssjukhus har vi medarbetare som arbetar i Sjukhuskyrkan.

Läs mer om pastoratet:

Örgryte pastorat

Församlingsinstruktion - Örgryte pastorat

Lär känna oss på sociala medier:

Vi vill att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet, på detta vis säkerställs att vi följer GDPR och att ansökningarna hanteras likvärdigt.

Välkommen med din ansökan!

Jobbannonsering

Vi har en strukturerad modell för rekrytering, annonsering och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Utdrag ur belastningsregistret

Till tjänster där den anställde kommer att ha kontakt med barn kontrolleras arbetssökandes belastningsregister. Utdraget får vara max ett år och sparas inte, det görs endast en anteckning om att det har visats upp. Utdraget lämnas tillbaka till den sökande. Anteckningen som bekräftar att utdraget har visats upp läggs i personakten.

Tillträde Efter överenskommelse
Sysselsättningsgrad 100 %