Örgryte pastorat

Vill du vara med och förmedla Svenska kyrkans tro och liv genom musiken?

Nu söker vi kantor till Örgryte församling i Örgryte pastorat.

Örgryte församling är en plats för delaktighet, medmänsklighet och möten, en bit utanför men ändå mitt i storstadens puls, här samlas människor i alla åldrar, både under veckorna och på söndagsgudstjänsten.

Örgryte församling har tre kyrkor och lokaler för verksamhet i Skårs kyrka och Örgryte församlingshem. Församlingen har förmånen att kunna använda en rad utmärkta instrument i sina kyrkor. I Örgryte nya kyrka finns nordtyska barockorgeln och den brittiska Willisorgeln.

Du kommer ingå i arbetslaget som består av präster, diakoner, musiker, pedagoger och vaktmästare och leds av församlingsherde. En del har varit anställda länge och en del är nya i teamet. Ideella och anställda arbetar i nära samarbete med varandra. Din arbetsplats kommer vara i Örgryte församlingshem nära Örgryte nya kyrka.

Som kyrkomusiker kommer du vara del i arbetet med att bygga församling och dela tro och liv.  Gudstjänster och kyrkliga handlingar är en stor del av församlingens verksamhet och ingår i tjänsten. Du kommer att arbeta med församlingens körliv och kommer att utveckla musikverksamheten för ungdomar och unga vuxna samt utveckla och möjliggöra att fler vill engagera sig musikaliskt i församlingens gudstjänster och verksamheter.

I församlingen arbetar tre musiker och i pastoratet finns många fler musikerkollegor.

Vi söker dig som:

• Är trygg och förankrad i tro och församlingsliv.
  • Har ett brett musikaliskt kunnande och trivs vid orgeln.
  • Är driven körledare samt god pedagog och vill inspirera.
  • Vill vara med att utveckla församlingens gudstjänst- och musikliv.
  • Har erfarenhet att leda barn och unga i orgelspel och vill utveckla det arbetet.
  • Är kreativ, flexibel och lyhörd i mötet med människor.
  • Tycker om att samarbeta, men har också förmåga att arbeta självständigt.

• Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen på C- nivå.
  • Har erfarenhet att arbeta som kyrkomusiker.
  • Provspelning kommer genomföras.

• Tillsvidareanställning, 100 %.
  • Tillträde 15 september eller efter överenskommelse.
  • I tjänsten ingår helgtjänstgöring.
  • Medlem i Svenska kyrkan.
  • Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
  • Intervjuer planeras till 7 juni.

Om Örgryte pastorat

Örgryte pastorat består av församlingarna Björkekärr, Härlanda, Sankt Pauli och Örgryte i östra delen av centrala Göteborg. Här finns ett rikt och varierat gudstjänst- och församlingsliv. Tillsammans rymmer församlingarna en blandad skara människor som vill dela kyrkans tro och liv. Vi vill se detta som en rikedom där evangeliet kan uttryckas och ta form på många olika sätt, och vi är övertygade om att fler människor då nås.

Pastoratet driver en förskola och ett fritidshem. På Östra sjukhuset och Drottnings Silvias barn- och ungdomssjukhus har vi medarbetare som arbetar i Sjukhuskyrkan.

Läs mer om pastoratet:

Örgryte pastorat

Församlingsinstruktion - Örgryte pastorat

Lär känna oss på sociala medier:

Vi vill att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet, på detta vis säkerställs att vi följer GDPR och att ansökningarna hanteras likvärdigt.

GDPR

Välkommen med din ansökan!

Jobbannonsering

Vi har en strukturerad modell för rekrytering, annonsering och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Utdrag ur belastningsregistret

Till tjänster där den anställde kommer att ha kontakt med barn kontrolleras arbetssökandes belastningsregister. Utdraget får vara max ett år och sparas inte, det görs endast en anteckning om att det har visats upp. Utdraget lämnas tillbaka till den sökande. Anteckningen som bekräftar att utdraget har visats upp läggs i personakten.

Tillträde 15 september eller efter överenskommelse.
Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Göteborg