Norrköpings pastorat

Svenska kyrkan i Norrköping består av fyra stora församlingar, kyrkogårdsverksamheten, kansliet och utvecklingsenheten. Hos oss jobbar ca 250 medarbetare, drygt 100 förtroendevalda och hundratals ideella medarbetare. Tillsammans brinner vi för att bidra till ett gott liv för alla i Norrköping. Vi är måna om en god arbetsmiljö och jobbar för att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och gemenskap. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde. Läs gärna mer om vår verksamhet: www.svenskakyrkan.se/norrkoping

Svenska kyrkan i Norrköping söker dig som vill arbeta på vår samtalsmottagning för unga – Diakonicentrum (DC)

Vill du arbeta med samtalsstöd till unga människor? Har du erfarenhet av att arbeta med det professionella samtalet? Vill du arbeta i en organisation som gör skillnad på riktigt? Här finns tjänsten för dig!

Diakonicentrum (DC) – samtalsmottagning för unga

Diakonicentrum (DC) är Svenska kyrkan i Norrköpings samtalsmottagning för unga människor mellan 13-30 år. Diakonicentrum har varit i gång sedan 2016. Mottagningens fokus ligger på att erbjuda unga personer samtalsstöd av icke behandlande karaktär. Vi möter alla i ögonhöjd och utgår ifrån varje människas individuella behov. Vi för inga journaler eller anteckningar och all personal har tystnadsplikt. Diakonicentrum samverkar även löpande med både kommun, polis, region och andra samhällsaktörer, t ex genom att samordna insatser som Trygg uppstart samt Trygg student.

Tjänsten

Tjänsten har sin placering på Diakonicentrum (DC) som är en del av Utvecklingsenheten. Våra lokaler ligger i Norrköping city. Utvecklingsenheten består i övrigt av kommunikationsavdelningen, Sjukhuskyrkan, Kyrkans krisstöd, Kyrka – Polis i samverkan, Naturkyrkoenheten samt Norrköpings pastorats förskolor.

Som medarbetare på vår samtalsmottagning – Diakonicentrum (DC) arbetar du huvudsakligen med samtalsstöd till unga människor mellan 13-30 år. Men du kommer även att ha andra uppdrag som syftar till samverkan både inom och utanför vår organisation.

Du arbetar i samverkan med våra fyra församlingar och dess medarbetare men även i samarbete med andra samhällsaktörer t ex i situationer då vi vet att många unga människor rör sig ute i vår stad.

Diakonicentrum (DC) och Sjukhuskyrkan leds av en och samma chef. Det finns därför en naturlig koppling till Sjukhuskyrkans uppdrag och arbete gällande att stödja människor i svåra situationer. Inom Utvecklingsenheten arbetar vi aktivt med att löpande hitta synergier mellan våra respektive uppdrag och vi kraftsamlar när det behövs.

Utbildning och erfarenhet

Du har en adekvat akademisk utbildning, företrädesvis socionom, beteendevetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med det professionella samtalet. Det kan vara meriterande med en vidareutbildning inom t ex handledning eller grundläggande psykoterapiutbildning (steg 1 och 2).

Vi ser gärna att du är vigd präst eller diakon i Svenska kyrkans ordning men vi är öppna för sökande med annan adekvat utbildning och erfarenhet. Du brinner för att arbeta i samtal med unga personer. Du möter människor utifrån deras unika situation och är trygg beträffande mångfald och HBTQI+ frågor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värdering om allas lika rättigheter.

Anställningsform

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med tillträde våren 2024 eller efter överenskommelse. För tjänsten krävs körkort och tillgång till bil.

Information

Mer upplysningar om tjänsten lämnas av Caroline Hoffmann, chef för Utvecklingsenheten, tel. 011-24 10 65.

Facklig företrädare för Vision är Gustaf Johnsson, tel. 011-24 12 64 och för SSR Eva Wenehult, tel. 013-30 35 07. Kontakt med KyrkA sker via ombudsmannajouren, telefon 08-441 85 60 (vardagar 9-12) eller mail forhandlingsavdelningen@kyrka.se

Välkommen med din ansökan senast den 26 februari 2024.

Ort Norrköping
Län Östergötlands län